Spør legen: Steril på grunn av klamydia?
Steril på grunn av klamydia?
Hei, jeg er en jente på 23 år som nå har begynt å tenke på barn, og jeg har dermed begynt å bekymre meg for klamydia og barnløshet.
Da jeg var 19 år, hadde jeg nemlig ubeskyttet sex med samme gutt tre ganger, og dum som jeg var, så testet meg ikke for klamydia før ett år senere hos legen min. Testen var negativ, men jeg lurer på om det er mulig at det var et falsk resultat, at jeg kan ha klamydia likevel?
Har ikke merket noe fysisk til at jeg skulle hatt det, men har begynt å tenke psykisk på det. Hvor sikkert er det at klamydia vises på test fra livmorhalsen når man testes ett år etter det ubeskyttede samleiet?
Jeg er lykkelig kjæreste og samboer med en gutt som jeg har vært sammen med i tre år nå. Han testet seg for bl.a. klamydia våren 2009 på grunn av problemer med pungen. Hans test var også negativ - kan det likevel være slik at jeg faktisk har klamydia og ikke har smittet ham?
Som sagt, min test fra september 2007 var negativ, men er det mulig at jeg har klamydia likevel?
Samboeren min og jeg har som nevnt begynt å tenke på barn, men jeg er nå livredd for at jeg kan være steril pga klamydia. Om jeg har klamydia, hva er risikoen for at jeg vil få problemer med å bli gravid eller være steril? Jeg vil da ha hatt klamydia i ca tre og et halvt år.
På forhånd takk for svar!
–Anonym bruker
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Hei, Jeg synes at det er lite i din beskrivelse som peker i retning av at du skulle være infisert av klamydia. Du har, etter det jeg skjønner, aldri hatt symptomer på klamydiainfeksjon, og test på klamydia utført ett år etter dine ubeskyttede samleier, var negativ.
For å utdype dette litt mer kan jeg si at ca 25 prosent av klamydiainfeksjoner hos kvinner forløper asymptomatisk. Men slike asymptomatiske infeksjoner vil bare i meget liten grad etterlate varige spor. De fleste slike infeksjoner leges spontant uten varige mén.
Klamydiatestene som brukes i de norske laboratorier i våre dager er så gode at det forekommer nesten ikke falske negative testresultater.
Alt i alt synes jeg at du bør slutte å tenke på den gamle historien. Selvfølgelig kan man aldri si aldri i medisin, og heller ikke kan jeg gi deg noen form for garanti, men, som sagt, risikoen synes å være minimal.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2010.01.27 14:34