Spør legen: Små kviser på forhud

Små kviser på forhud

Hei, jeg har vært i Spania, jeg hadde ingen ubeskyttet sex. Men lurer alikevel på om jeg har fått noe.

Det ser ser ut som bitte, bitte små kviser under forhuden på penis. Har også litt mer hvitt belegg. Det er ingen smerte ei heller utflod. Hva kan dette være? Jeg har aldri hatt dette før. Kan dere være gonore/herpes eller syfilis?

–KK01

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Hei. Jeg kan selvfølgelig ikke stille noen sikker diagnose basert på din beskrivelse alene. Men slik du beskriver kan jeg med ganske stor sikkerhet utelukke båre syfilis og gonoré. For det første har de helt andre symptomer, og dessuten så overføres de ved seksuell kontakt.

Jeg tror heller ikke på herpes. Det som etter beskrivelsen passer best er infeksjon med Candida. Det er en sopp som kan overføres fra deg selv, fordi soppen finnes som del av den normale tarmflora. Candida forårsaker slike symptomer og det er ikke nødvendig med ubeskyttet sex for å overføre det.

Det akn også være noen vanlige bakterier, f. eks. streptokokker eller stafylokokker. Du kan forsøke med antisoppkrem, som Canesten (reseptfritt), men det sikreste er å få den undersøkt av en lege som også kan ta en prøve til mikrobiologisk undersøkelse.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2010.05.25 11:27