Spør legen: Barn som spiser fra sølepytter

Barn som spiser fra sølepytter

Hei. I forbindelse med henting i barnehagen har jeg sett barn fra 1 år og oppover sitte å spise med skje fra sølepytter i barnehagen. De ansatte gjør ingenting - men står passivt og ser på. De ser dumt på foreldre som sier noe og hevder at barna styrker immunforsvaret sitt ved å spise av sølepytter.

Sølepyttene har oppstått naturlig fra regn og snø og har ingen bevegelse i seg. De innholder sikkert også menneskelig avfall (spytt etc.) og dyreavfall. Jeg antar at sølepyttene er både virus og bakteriebomber siden det er mange mennesker som går frem og tilbake der hele tiden.

Jeg har derfor følgende spørsmål: Er det bra for barna å spise fra sølepytter? Skal de oppmuntres eller avverges til dette i barnehagen? Er det noe positivt i sum å spise fra sølepytter sett i forhold til den risikoen dette kan representere?

Hva er de mildeste konsekvensenene og hva er de mest alvorlige konsekvensene av å spise fra sølepytter?

–Petter70

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Hei,

Dette er ikke et helt lett spørsmål. I utgangspunktet er det nok riktig det du antyder at man bør ungå at barna slikker og spiser forurensede gjenstander, sand, sølepytter o.l. Det er alltid en viss fare for at de kan påføre seg en infeksjon med mikroorganismer som de helst ikke bør få.

I enkelte land er det slett ikke ufarlig å slikke/spise sand fra sandkassen der katter gjør fra seg. Mest uttalt er det i Frankrike, hvor katteekskrementer ganske ofte inneholder smittestoffet Toxoplasma. Men det forekommer heldigvis sjeldent hos oss.

På den andre siden er det også blitt hevdet at overbeskyttelse av de yngste mot mikrober bare utsetter infeksjonen, og konsekvensen av infeksjoner er større når de påføres senere i livet. Ikke minst tror man at astma og andre allergiske lidelser lettere kan oppstå hvis ikke barna venner seg til smittestoffet tidlig i livet.

Jeg tror ikke jeg ville oppmuntre ungene direkte til å slikke i seg sølepytter eller sand fra sankassen i barnehagen, men jeg ville heller ikke være hysterisk redd for det. Jeg tror at jeg ville anbefale et avslappet forhold til det. Men, helt klart: Jeg vil ikke oppfordre ungene til å slikke/spise fra sølepytter.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2009.04.07 14:56