Spør legen: Smittefare ved herpes

Smittefare ved herpes

Hei. Nå har jeg lest alt jeg kommer over av informasjon om herpes viruset, men er enda veldig usikker. Det er så mange forskjellige svar å få. Jeg lever med genital herpes og har hatt det i syv år. Jeg er en av de uheldige som har hatt veldig hyppige utbrudd og har også gått på medisiner for å dempe hissigheten på utbruddene med gode resultater. Men under graviditet ble jeg veldig engstelig og rett og slett livredd for alle de forskjellige svarene jeg fikk ang. smittefare og utbrudd.

Jeg gikk så klart på medisiner den siste tiden og kunne føde naturlig. Men nå når babyen er trygt ute, så sliter jeg fortsatt med den utrolige engstelsen for at jeg kan utsette barnet mitt for smitte. Vasker hendene mine til de sprekker, og tør nesten ikke å gå på do eller dusje for da er jeg i kontakt med utbruddene. Bruker latekshansker når jeg vasker meg for ikke å få smitte på fingrene, men våger så vidt å fjerne hanskene fra dusjen etterpå. Alt dette pga. den usikkerheten legene hadde/har hvor lett viruset smitter.

Men mitt største spørsmål er: Er det smittefare hvis man har fått sårveske på undertøyet og legger det sammen med resten av familiens klær? Altså; smitter herpes fra klær, dusj, håndkle og andre gjenstander som jeg har vært i kontakt med etter og ha tatt på sårene? Kan viruset leve på annet enn hud? Noen sier at det kan smitte fra tannbørster og leppepomade ved munnherpes, men det vil jo ikke si at man er i direkte kontakt med sårene, men kan allikevel bli smittet? Hvordan vil det bli med HV2? Det de sier om at det må være direkte kontakt, strider jo imot det som blir sagt om tannbørsten og leppepomaden og håndkle. Og er det nok å vaske seg bare en gang på fingrene hvis man er i kontakt med sårene? Jeg har jo sprekker i hendene pga. all vaskingen og tenker at smitte har satt seg i sårene.

Føler meg som den tvangstanke/smittefarlige gale kvinnen. Dette går også utover min samboer som også blir tvunget av meg til å vaske seg med en gang han har vært i kontakt med dusj, do, håndkle. Tenker jo veldig på hvordan det blir når den lille begynner å vandre rundt og ta på alt rundt seg, inkludert klesvask, do, dusj osv.

Trenger virkelig svar på dette. Det tar på psykisk ettersom jeg har utbrudd hele tiden og ikke kan bruke medisiner nå pga. ammingen. Og det psykiske stresset med denne uvitenheten gjør at utbruddene blir hyppigere. En ond sirkel vil jeg si.

Takk på forhånd.

–ullabella

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Hei.

Jeg skjønner godt at du sliter med problemene omkring smittefaren. Jeg kan selvfølgelig ikke gi en nøyaktig vurdering av din situasjon, men må begrense meg til generelle kommentarer. Og det er meget stor variasjon fra et individ til et annet når det gjelder smittefare.

Generelt sett kan man si at jo mer virus jo større smittefare. Viruspropduksjonen varierer med tiden, og fra en person til en annen. Overføringen skjer i første rekke ved direkte kontakt, men også indirekte, ikke minst via hendene, som du er meget vel klar over. Smitte kan også skje via gjenstander, f.eks. barneleker som de putter i munnen og ved dråpesmitte (spesielt ved herpes i munnen). Tannbørste og leppepomade kan også overføre virus.

Viruset er ikke så veldig stabilt. Dvs. et vanlig program i vaskemaskinen ødelegger virus på klær som er infisert. Vanlig håndvask med såpe og varmt vann er også ganske effektiv, selv om det ikke gir 100 % sikkerhet. Generelt sett kan man si at god og konsekvent hygiene er det beste du kan gjøre.

Du sier at du bruker kontinuerlig antiviral behandling med god effekt. Effekten kan sikkert måles i reduksjon av utbrydd, både i hyppighet, varighet og intensitet. Men det som er også viktig at behandlingen reduserer mengde virus og derved smittefaren. Jeg tror at smittefaren under behandling uten at du har utbrudd er ganske beskjeden. Jeg tror også at ved å følge disse reglene bør du ikke være så engstelig for å overføre smitte. Det viktigste er å unngå smitte i den første tiden. Om barnet blir senere smittet er mindre farlig.

Over 60 % av den voksne norske befolkningen er bærere av virus og storparten har aldri hatt noen symptomer.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2009.01.26 15:41