Spør legen: HIV-positiv partner og smittefare

HIV-positiv partner og smittefare

Min partner er HIV-positiv. Han bruker medisiner som gjør at han ikke har noe virus i blodet. Kan jeg da bli smittet ved ubeskyttet sex?

–LDIEJDI

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

HIV infeksjon er en såkalt persisterende infeksjon, som betyr at virus persisterer - eller forblir - i organismen etter all sannsynlighet for resten av livet. Dette skyldes at nye virus dannes hele tiden i organismens celler. Siktemålet ved dagens behandling er å hemme virusdannelse. Hvis behandlingen er optimalt vellykket minker virusmengden i organismen, og da blir ikke virus påvisbart i blodet.

Men virus blir ikke borte. Hvis man slutter med behandlingen vil virusmengden øke og virus blir igjen påvisbart i blod. Det kan også skje selv under pågående behandling. Det er derfor man må ta regelmessige kontroller. Det er dessverre ikke slik at en gang negativ alltid negativ. Heller at en gang HIV alltid HIV. Det er derfor umulig å kunne garantere at din partner er smittefri hele tiden, selv om virus ikke kan påvises i blodet ved vanlig kontroll. Jeg anbefaler derfor at dere ikke praktiserer ubeskyttet sex.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2008.12.02 09:56