Spør legen: Borreliainfeksjon og senvirkninger

Borreliainfeksjon og senvirkninger

Hei! Jeg har hatt et flåttbitt som jeg gikk til legen med. Jeg fikk en antibiotikakur på 10 dager. Jeg syntest ikke dette hjalp særlig mot min intense hodepine. Så tok legen blodprøve for borreliasmitte. Resultatet viste at jeg var fri for smitte nå, men at jeg hadde hatt smitten på et tidligere tidspunkt.

Er dette mulig, og hva viser en slik prøve egentlig? Hvis jeg har hatt denne smitten tidligere uten å fått behandling, kan det ha betydning for min helsetilstand nå? Og kan jeg risikere å få senvirkninger?

–kurttt

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Under en infeksjon med Borrelia danner organismen antistoffer mot bakterien. En slags antistoff (IgM) dannes tidlig i forløpet, men forsvinner etter en stund. Den andre typen (IgG) dannes noe senere og vedvarer meget lang tid, kanskje ut livet. Ved å undersøke på de to typene antistoffer i blodprøven kan man se om det er en fersk infeksjon eller en gammel en.

Det er vanskelig å påvise med blodprøve om en gammel infeksjon fortsatt er aktiv. Dette må undersøkes ved klinisk undersøkelse. En gammel, ubehandlet infeksjon kan påvirke helsetilstanden. En slik infeksjon kan imidlertid også behandles, men da trengs en mer langvarig antibiotikakur enn ved en fersk smitte.

Jeg synes at du bør få dette vurdert av en indremedisiner, ev. infeksjonsmedisiner. Viktig å huske at hodepinen gjerne kan skyldes helt andre ting.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2008.10.24 09:41