Spør legen: Kløe, svie i underlivet

Kløe, svie i underlivet

Hei. Jente på 21 år. Har fått kløe og er veldig sår i underlivet. Mest rundt skjedeåpningen, men også litt inn i skjeden og bakover. Har også veldig røde slimhinner (ser sårt ut) og svært lite utflod, føler meg veldig tørr. Klør ikke konstant, men ofte og intenst. Samleie er nå svært smertefullt. Begynte å blø litt fra skjeden etter siste samleie.

Jeg har hatt dette i ca. ei uke. Ei uke før dette hadde jeg ubeskyttet sex. Derfor tenker jeg at det kanskje kan være en kjønnssykdom, men jeg har lest om en del av dem uten at jeg syns symptomene mine stemmer så bra overens.

Jeg har tidligere vært plaget med soppinfeksjoner som jeg ikke oppdaget før etter samleie fordi jeg først da fikk kløen. Men siden jeg ikke har noe særlig utflod (mindre enn vanlig) og denne er helt blank og luktfri, er jeg i tvil.

–Jegg

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Hei,

Min første tanke når jeg leser din beskrivelse av symptomene er at du må ha fått en soppinfeksjon (Candida). Symptomene ved Candidainfeksjon er ofte akkurat slik du beskriver. Det at du ikke har utflod er ikke nødvendigvis noe som taler imot. Utflod forekommer ofte, men slett ikke alltid.

Jeg ville i første omgang prøve med et antisoppmiddel, f.eks. Canesten. Det kan du kjøpe reseptfritt på apoteket. Smør deg inn et par ganger om dagen en ukes tid. Hvis det ikke hjelper i løpet av noen dager (3-4) bør du gå til en lege for å få det undersøkt og helst få tatt en prøve - det KAN være bakterier. Det er ikke nødvendigvis en kjønnssykdom.

Hvis du synes du er noe bedre etter par-tre dager med Canesten, bør du allikevel fortsette noen dager til.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2008.09.03 12:01