Spør legen: Toksoplasmosesmitte
Toksoplasmosesmitte
Hei! Jeg er en kvinne på 36 år som er gravid i uke 26. Har slitt i mange år for å få til denne graviditeten. Det er nok årsaken til at jeg bekymrer meg veldig mye.
Så til spørsmålet: Vi har et området i hagen som det er mye sand og som alle kattene i nobolaget har hatt mye avføring. Det er så ille at vi ser det ligger avføring oppå sanden. Jeg valgte å dekke dette området til med noen laken, slik at ikke dattera mi skulle leke oppi der (jeg rotet ikke i sanden, bare la lakenet forsiktig oppå). Det jeg er redd for er at jeg har pådratt meg smitte når jeg måtte gå uti sanda. Jeg brukte to lag engangshansker og munnbinn når jeg gjorde dette. Og har kasta sko jeg brukte. Gikk deretter rett i dusjen og vasket alle klærne. Vasket også hendene mange ganer etterpå.
Kan jeg ha fått i meg smitte, og bør jeg ta en test etter tre uker?
–Hilsen bekymret
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Det er kun en liten andel av katter som er smittet og kan smitte med Toxoplasma. Men utelukke kan man ikke. Risikoen for at du har fått i deg smitte på den måten du beskriver er relativt liten. Men det skader i alle fall ikke å få tatt en prøve til Toxoplasma-test, så vil du bli beroliget. Det er en relativt kurant sak.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2008.08.07 21:28