Spør legen: Røde prikker og utslett på penishodet
Røde prikker og utslett på penishodet
Hei. Jeg får av og til røde prikker og utslett på penishodet. Har stort sett hele livet hatt samboer, men hadde en ny date for 14-15 måneder siden som påstod at hun var helt frisk. Fikk nevnte symptomer 3-4 uker etter sex uten beskyttelse. Jeg får disse plagene 1-3 ganger i måneden. Noen ganger kjenner jeg det klør og svir lett, andre ganger er de der uten at jeg merker noen ting! Noen ganger hovner jeg lett opp og blir litt rød, og så får jeg en lett hinne på penishodet som kan vaskes vekk. Kan se ut som sopp for meg... Dette forsvinner over natten eller etter 1-3 dager. Aldri hatt noen blemmer som sprekker.
Har samtidig sjekket meg for alle tenklige sykdommer, også med blodprøver, og er ifølge legen helt frisk. Har aldri før vært smittet av noe. Er naturlig nok etter hvert veldig bekymret på om det kan være noe alvorlig likevel. Har hatt kjæreste i over ett år og vi har hatt ubeskyttet sex. Hun har ingen plager. Min tidligere samboer hadde store plager med munnsår. Kan dette være herpes? Kan jeg i ettertid fått overført herpes til underlivet pga. plagene til min tidligere samboer? Kan det være andre ting enn herpes? Hvordan håndterer jeg dette?
–Trofast_1
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Det kan være vanskelig nok å stille en sikker diagnose selv etter en undersøkelse, men det er klart vanskeligere uten undersøkelse. Din beskrivelse av symptomene peker ikke i retning av herpes. De er på ingen måte lik symptomer jeg ville forvente. Om du eventuelt er infisert med herpes eller ei, er vanskelig å si. Du kan ta en blodprøve for å sjekke herpes antistoffer, men den sier ingenting om det bare er en "latent" (sovende) infeksjon eller om den reaktiveres fra tid til annen.
Jeg synes at beskrivelsen av symptomene og utviklingen forøvrig mest likner det jeg ville forvente ved en soppinfeksjon, spesielt med soppen Candida. Det kan undersøkes ved å ta en prøve mens du har aktive symptomer. Men det er også mulig å få tak i antisoppmiddel, f. eks. Canesten salve, som du kan bruke i noen dager.
Slike infeksjoner kan overføres ved sexkontakt, men den vanligste måten er selvinfeksjon. Candida finnes i tarmen hos de fleste av oss.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2008.06.23 10:04