Spør legen: Vannkoppevaksine ved graviditet

Vannkoppevaksine ved graviditet

Hei. Min samboer og jeg vil gjerne prøve å bli gravide igjen og vi har en datter på 18 mnd. Jeg har ved blodprøve fått bekreftet at jeg har ikke hatt vannkopper i oppveksten, og lurer på om jeg burde ta vannkoppevaksinen siden jeg jo er utsatt for smitte gjennom min datter som går i barnehage. Fastlegen min er usikker på om det er nødvendig, hva synes du? Har lest at det kan være risiko for skader på fosteret hvis mor smittes før 20 uke.

–Mirjam N

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Hei,

Det er vanskelig å gi et kategorisk ja- eller nei-svar. Det er klart at du vil få en noe øket fare for vannkoppesmitte hvis du har et barn i barnehagen. Da er det kanskje sikrest å være beskyttet med vaksine. På den annen side er slike infeksjoner meget sjeldne, så risikoen for å få vannkopper er alt i alt meget liten. Men siden du er så sterkt inne i tanken om at dette kan være en risiko er det kanskje like greit å ta den vaksinen. Den koster ikke all verden og da slipper du å engste deg. Og ikke minst; tenk om det skjer allikevel. Det ville vært forferdelig å tenke på at dette kunne du ha unngått.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2008.04.25 09:52