Spør legen: Om herpessmitte og antistoffer
Om herpessmitte og antistoffer
Jeg har herpes type 1, både rundt munnen og genitalt. Fikk førstegangsutbrudd rundt munnen i 1986, da var jeg 18 år. To år senere fikk jeg førstegangsutbrudd på kjønnsorganet, jeg ble da veldig syk. Har sjelden hatt nye utbrudd nedentil, men legen min tok for et par år siden prøve på et utbrudd, som ble påvist å være herpes type 1.
Nå har jeg fått ny kjæreste som ikke kjenner til at han har herpes, og vi er redde for at han skal bli smittet. Jeg har lest at ca. 80 % av befolkningen har antistoffer mot herpes type 1. Hvis han ved en blodprøve får påvist at han har antistoffer, er det da sikkert at jeg ikke kan smitte ham med noe? Eller kan kontakt med meg ved et av mine utbrudd føre til at han plutselig også begynner å få utbrudd?
Det at jeg selv begynte å få genitale utbrudd 2 år etter at jeg ble smittet av herpes, har gjort meg usikker på dette, og jeg vil være svært takknemlig for svar.
–kvinne 40 år
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Det er helt riktig at flertallet av norske befolkningen har vært smittet med herpes. Hyppigheten er aldersavhengig - hos unge voksne fant vi for noen år siden ca 60% positive. De fleste ar disse er Herpes type 1. Andelen positive vokser med alderen. Hvis dere tar en blodprøve av ham vil han være positiv om han har gjennomgått førstegansinfeksjon. I så tilfelle er han i stor grad (NB! men ikke absolutt!) beskyttet mot en ny infeksjon med herpes type 1.
Du har etter all sannsynlighet overført viruset fra deg selv. Det er i alle fall den hyppigste mekanismen. De symptomene du da har fått svarer etter all sannsynlighet til en reaktivering og ikke en ny infeksjon. Det er mulig at en ny herpesvariant som avviker litt fra den han bærer på kan utløse symptomer. Men som sagt, ville det neppe være like ille som ved en førstegangsinfeksjon.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2008.03.20 14:30