Spør legen: Ubeskyttet sex når begge har herpes?
Ubeskyttet sex når begge har herpes?
Hei! Jeg ble smittet med herpes type 2 av kjæresten min i begynnelsen av januar. Hadde et vondt førstegangsutbrudd, og det kjennes fortsatt ut som om jeg får noen små utbrudd nå og da hvor det kan svi og klø litt. I og med at vi begge nå har det, kan vi da ha sex uten kondom, selv når en av oss har et utbrudd (det er nemlig ikke alltid vi vet når vi har utbrudd eller ikke)? Er det fare for å få hyppigere eller verre utbrudd ved å ha ubeskyttet sex, hvis det skulle være i en aktiv fase av et utbrudd?
–Sol 1981
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Hei.
Man vet egentlig ikke helt hvilke faktorer som kan aktivere en hvilende (latent) herpesinfeksjon. Det hender at mekaniske påkjenninger kan gjøre det, f.eks. operasjoner i nærheten av de cellene hvor virus ligger latent. Jeg kan ikke utelukke at intens sex kan utløse en aktivering. Men du påfører ikke partneren en ny infeksjon, og om det eventuelt fører til utbrudd har disse som regel ganske moderate konsekvenser.
Jeg vil tro at dere i første omgang kan prøve med ubeskyttet sex. Om det eventuelt fører til aktivering vil det ikke få noen konsekvenser utover den ene gangen.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2008.03.11 16:15