Spør legen: Rød "blemme" i urinrørsåpningen
Rød "blemme" i urinrørsåpningen
Hei. Jeg oppdaget for ca. 3 måneder siden en blemme (ca. 3 mm stor) som lå helt ytterst i urinveisåpningen. Man kunne såvidt se den når penis var hard. Jeg kjente ingen smerte og den var "hel". Jeg er i et fast forhold (det har vart i 6 måneder) og min kjæreste er sykdomsfri. For 1 1/2 måned siden hadde vi litt røff sex - vi var litt fulle og det gikk litt "hardt for seg". Tre dager etterpå ser jeg at "blemmen" har sprukket/delt seg. Det blør ingen ting men det har blitt mer rødlig. Så nå er det en "blemme" som har delt seg på toppen ytterst i urinrørsåpningen.
Jeg dro til lege for å sjekke meg for kjønnsykdommer for ca. 1 uke siden (har ikke fått svar enda) og fikk vist "blemmen". Jeg var redd for at det var kjønnsvorter, men legen sa at det ikke så ut som det. Jeg er usikker på hva dette er og er redd for at det kan være noe jeg kan smitte over til kjæresten min. Hva kan det være og hva burde jeg gjøre?
–lkhasta
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
De vanligste årsakene til blemmer i/på genitalia er virus, bl.a. herpesvirus og noen sk. enterovirus. Kjønnsvorter danner vanligvis ikke blemmer. Hvis det er herpes vil det ganske klart frigjøre virus når blemmen sprekker. Da kan du ha smittet din partner. Men, en meget stor andel voksne personer har allerede herpesvirus, gjerne uten at de er klar over det og ofte uten symptomer. Så det behøver ikke å få noen konsekvenser for henne.
Jeg har selvfølgelig ingen mulighet til å stille en sikker diagnose basert bare på din beskrivelse. Hvis ikke det går over og du ikke får noe tilfredstillende svar på prøvene bør du få undersøkt dette nærmere.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2008.03.11 16:11