Spør legen: Svie ved urinering og kløe på pungen
Svie ved urinering og kløe på pungen
Hei. Jeg er en gutt på 21 år som i den senere tid har opplevd lett svie ved urinering, tidvis kraftig kløe på pungen. Ved samleie har jeg hatt smerter i venstre testikkel og svie rundt penishodet. I tillegg har jeg hatt mindre potensproblemer og tidvis moderate smerter i magen.
Jeg hadde en tid ubeskyttet sex med min x-kjæreste i mitt forrige forhold, og har i ettertid fått vite at hun ikke har vært veldig nøye med prevensjon og at hun har hatt et ganske aktivt sexliv. Det er først nå når jeg har innledet et nytt forhold disse problemene har oppstått. Jeg lurer derfor på om jeg kan ha pådratt meg en kjønnssykdom.
På forhånd takk for svar.
–/skytte1986/
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Hei.
Svien skyldes oftest smitte. Vanligst er bakterier, eventuelt sopp. Kløe i og ved genitalia er et meget vanlig symptom på soppinfeksjon. Min første tanke er derfor at du kan ha pådratt deg en soppinfeksjon. Den vanligste soppen er Candida som kan overføres både med sex, men også ad annen vei. Hvorvidt de andre symptomene har noe sammenheng, er jeg mer usikker på.
Jeg vil i første omgang anbefale at du prøver med et antisoppmiddel, f.eks. Canesten eller lignende. Det kan kjøpes på apotek uten resept. Hvis det ikke hjelper i løpet av noen dager, bør du få tatt en brøve på bakterier og sopp fra urinrøret. Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke at du har en kjønnsykdom, men det er slett ikke sikkert.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2008.03.10 13:03