Spør legen: Kan helvetesild etter vannkopper forebygges?
Kan helvetesild etter vannkopper forebygges?
Hei. Jeg en mann på 62 år som nettopp har hatt vannkopper med kraftige utslett over absolutt hele kroppen. Ca. en uke etter jeg begynte å føle meg bedre og kunne slutte å bruke å medisin (phenamin), kom det snikende en nummen følelse i kroppen - først i hodet, så forflyttet det seg og ble kraftigere på venstre side fra ryggmargen og fremover til mageregionen (helt til høyre del av mageregion). I dag er nummenheten litt over hele hodet, særlig i panne-/kinnregionen. Akkurat som det beveger seg rundt i kroppen på en måte - som det selv vil.
Jeg var hos min fastlege i dag som mener dette er forstadiet til helvetesild. Utbrudd vil komme etter ca 4-5 uker.
1: Er det noen form for medisin, mat, vitaminer eller andre "undere" som kan hindre utbrudd og få nummenheten til å forsvinne?
2: Hva kan jeg gjøre for å lindre smerter ved utbrudd?
3: Hva kan jeg gjøre for å bygge opp immunforsvaret mitt igjen. Jeg har nesten aldri vært syk før. Vil jeg få like kraftig utbrudd som med vannkopper?
Hilsen
–Pet45
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Det høres ikke egentlig ut som noe typisk forstadium til helvetesild. Symptomene kommer da noen få dager før utbruddet som lokale symptomer, prikking, nummenhet, eventuelt litt feber. Men jeg kan selvfølgelig ikke bestride min kollegas diagnose.
Ja, det finnes middel mot varicella-zoster-viruset som forårsaker helvetesild: Det heter Zovirax, eller noen slektninger. De kan kjøpes på resept. De bør brukes i forkant av utbruddet.
Smertestillende er omtrent det eneste du kan bruke etter at utbruddet er kommet godt i gang, eller etterpå. Det finnes også en vaksine, men den bør brukes før du har fått vannkopper, og den brukes fortrinnsvis for barn.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2008.03.04 08:54