Spør legen: Herpes på munnen og smittefare
Herpes på munnen og smittefare
Hei. Nå er det sånn at jeg har type 1 herpes på overleppen i ansiktet. Utbruddet mitt hadde kommet 3 dager på vei. Jeg synes utbruddet var utrolig "snilt" denne gangen, i motsetning til første gangen, så jeg klarte ikke å motstå å ha sex med kjæresten min. Ikke noen synlige tegn til væsking fra utbruddet. Ikke noen klining eller sussing på munn. Ikke heller oralsex, kun 'vanlig' sex, og så befølte jeg han med hånden på penis.
Si meg; er det stor sjanse for at jeg kan ha smittet ham? Har kjempeangst for at han plutselig får kjønnsherpes eller munnherpes? Er dette veldig smittsomt? Viruset flyr vel ikke i lufta? Man må vel ha kontakt med utbruddet?
–føler meg dum
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Hei,
Noe er klart, andre ting er mindre klart. Klart er det at når herpesinfeksjonen reaktiveres slik at du får utbrudd så foregår det virusproduksjon. Men det er et viktig poeng at du ikke hadde synlig væsking. Det betyr at utskillelsen og spredningen av viruset er noe mer begrenset. Men, det er ikke null spredning.
Du sier at det ikke var noen klining, sussing eller noe oralsex. Man skulle da tro at ingen virus blir overført. Men jeg må komme med et lite forbehold: Vi, de fleste av oss, er noe kløner som ikke kan holde fingrene bort fra munn og nese. Hvis du ser på de fleste mennesker en stund så er vi borti nesa eller munnen stadig vekk. Jeg må anta at du også tilhører flertallet av oss som gjør dette. Og er du borti munn/ansikt der viruset befinner seg, er det risiko for at du tar med virus på fingeren til penisen hans. Hvor stor risikoen er for at det har skjedd er umulig å si.
Det er også en annen ting: Selv om han ikke har klinisk herpesutbrudd så er det ganske stor sjanse for at han en eller annen gang har vært infisert med herpesvirus uten at du var med i bildet. Så, om du har overført virus til ham uten at han har en tidligere infeksjon, vil han sannsynligvis få symptomer. Får han ikke det i løpet av noen få dager kan du ta det med ro.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2008.01.02 15:42