Spør legen: Hovne "kviser" på penis

Hovne "kviser" på penis

Hei! Er en mann på tredve, og har den senere tid fått noe som ligner litt på kviser på huden på penis. Det gjør ikke vondt, men det er ømt, og de er fylt med noe som sikkert er talg, som i kviser. Men jeg begynner å lure på om det kan være noe annet, da jeg har hatt en del ubeskyttet sex i det siste.

Jeg barberer meg også jevnlig nedentil. Kan det ha noe med det å gjøre?. Jeg synes det er ubehagelig, og synes også at de varer litt lenge før de forsvinner. Håper på svar!

–xl30

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Hei. Det er ikke så helt sjelden at menn får slike symptomer som du beskriver. Mest sannsynlig er det talgkjertler som har litt problemer med tømningen, eventuelt komplisert med lokal infeksjon. Jeg tror ikke det har noe med seksuelt overført infeksjon å gjøre. Barbering kan derimot medvirke; da du sikkert fjerner en del av det beskyttende fettlaget og de stoffene som gir beskyttelse.

Mitt råd er at du kanskje slutter å barbere deg, og at du i alle fall unngår å tukle med "kvisene", f. eks. ved å prøve å presse ut innholdet. Det fører ofte til infeksjon. Hvis det er tegn til betennelse (ømhet og rødhet) kan du prøve med antibiotisk salve, f.eks. Bacimycin e.l. Blir det verre bør du vise det til din lege.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2007.11.20 16:21