Spør legen: Tørr forhud og svie fra urinrør
Tørr forhud og svie fra urinrør
Hei. Jeg er en gutt på 23 år. For noen veker tilbake merket jeg at penis ofte var tørr.. da mener jeg huden. Den er fortsatt tørr! Når jeg har ereksjon forverres det, og det virker som om huden sprekker. I det siste har jeg i tillegg merka at det svir litt når jeg urinerer. Jeg tror egentlig ikke de to hører i sammen siden det ene er huden og det andre er i urinrør, men noe er i alle fall galt.
Til hjelp kan jeg si at penisen min ofte har utflod (siden jeg var liten) og at jeg har hatt sopp før, men jeg husker ikke hvorda det var! Kan du på dette grunnlaget gi meg en peikepinn om hva det er som feiler meg! Og bør jeg oppsøke lege?
–ola tørr
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Hei,
Det kan være flere grunner til tørre slimhinner på penishodet. Det er vanskelig å stille noen differensialdiagnose uten å ha sett den og tatt eventuelle prøver. En av årsakene kan være Candida-infeksjon (soppinfeksjon), noe som forekommer ganske ofte. Slimhinnen er ofte også rødlig og ømfintlig for berøring. Jeg tror at i første omgang ville jeg satset på det. Du kan prøve med antisoppsalve, f. eks. Canesten eller lignende. Bruk den et par ganger om dagen en uke. Om ikke det hjelper bør du kanskje få det undersøkt hos en lege.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2007.10.23 10:54