Spør legen: Sjekkes det også for gonore ved klamydiatest?
Sjekkes det også for gonore ved klamydiatest?
Hei. Blir man automatisk sjekka for gonore når man tar klamydia-test? Ikkje urinprøve, men vanlig vattpinneprøve? Vil dette dukke opp automatisk på svaret?
Legen testa meg men det var ingen klamydia. Han sa også det var ingen bakteriell infeksjon, så da går eg ut fra at det heller ikkje er en gonoreinfeksjon? Eg har ei stund hatt litt utflod og lettare plager i underliv. Også litt plager i endetarm. Dette kommer og går. Legen mener dette stammer frå plager med prostata.
Hadde ubeskytta sex med ei for ca. 2 måneder siden. Prøven vart tatt for 2 uker siden, og var som sagt negativ.
–Bekymret123458
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Hei,
Nei, det er ikke noe automatikk i kobling mellom klamydia- og gonoretester. Prøver til de to undersøkelsene tas og sendes til laboratoriet hver for seg, på forskjellig transportmedium. Hvis rekvirerende lege sender kun for klamydia og rekvirerer det, blir det ikke utført undersøkelse på gonore.
Jeg kan tilføye at antall diagnostiserte gonoretilfeller i Norge er en dråpe i havet i forhold til klamydia. Så risikoen er ikke stor. Hvis det sendes prøve til vanlig bakteriologi, og det i rekvisisjonen nevnes symptomer som kan være aktuelle ved gonore, blir undersøkelsen utført.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2007.10.15 19:53