Spør legen: Jenta mi er bærer av hepatitt B

Jenta mi er bærer av hepatitt B

Hei, Jeg har blitt kjent med ei jente som er kronisk bærer av Hepatitt B (adoptivbarn fra asia, født med hepatitt B). Jeg har tatt twinrixsprøyten selv (tatt for ca 5 år siden), og føler meg relativt trygg på at jeg ikke blir smittet. Hun fortalte at hun hadde tatt blodprøve for ett år eller to siden, og at hun da ble fortalt at smittefaren i hennes tilfelle var rundt 10-15 %. Som hun fortalte, ble smittefaren mindre jo eldre en blir.

Det jeg imidlertid lurer på, er om jeg kan bli bærer av sykdommen selv, selv om jeg ikke blir syk, og at jeg dermed kan smitte andre senere? Hvor lenge kan jeg da ev. være smittebærer? Hva er sannsynligheten for å bli smittet selv om jeg har tatt twinrix-sprøyten?

–lurerfælt1

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Hei,

Hepatitt B-vaksine (twinrix - inneholder også hepatitt A) gir en meget god beskyttelse. Hvor god den er avhenger noe av hvor godt du har respondert med antistoffdannelse. Graden kan variere noe hos forsskjellige personer. Jeg tror ikke at beskyttelsen er absolutt, men ved heldig immunrespons kan den være nesten komplett. Det skulle i alle fall gi beskyttelse for moderate smittedoser av hepatitt B-virus.

En massiv smittedose kan sannsynligvis overvinne en god immunrespons også. Hvis jenta er smittebærer med små mengder virus (dette med 10-15% skjønner jeg ikke helt hva betyr) er det relativt små sjanser for at du blir smittet, men dette er altså ikke noe absolutt.

Du spør om du kan bli bærer uten å bli syk. Svaret er ja. Det er ikke alle som får akutt sykdom etter å ha blitt smittet. Noen blir kroniske bærere uten symptomer - vanligvis moderat smittsomme. Det er umulig å si hvor lenge en slik situasjon varer. Kan gå over relativt raskt, men kan også vare livet ut. Det lar seg kontrollere, og med regelmessig prøvetaking kan du følge med hvordan smitteforholdet utvikler seg.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2007.10.09 21:18