Spør legen: Herpes?

Herpes?

Er en kvinne på 39 år og stresser litt fordi jeg har fått en mollusk like over kjønnsorganet. Etter en uke begynte det å svi i klitoris, litt rød, og mener jeg ser et par mollusker der. Tror ikke at det er blemmer. Min første tanke er om jeg har fått herpes? Har kjøpt en sopp kur siden det svir og klør litt, men bør jeg ta den? Eller kan det gjør dette verre? Har spurt min partner om han har herpes, men han sier blankt nei, og siden jeg ikke har hvert sammen med noen andre enn han de siste årene må jo en evt. smitte komme fra han? Idag føler jeg at det er kommet en bitte liten kvise/blemme på leppen min også. Har nok kanskje hatt noe slik før tror jeg. Nå tenker jeg så mye på dette, og har ikke time før den 30 oktober. Bør jeg komme meg til legen før? Håper du kan svare meg raskt. Føles også litt ut som om jeg har en urinveisinfeksjon fordi jeg må på do ofte. Svien er ganske lik den jeg har hatt tidligere ved urinveisinfeksjoner. Tusen takk for hjelpen. Hilsen en som håper dette ikke er herpes!!!

–cat-lea

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Hei, du er bekymret for om du har herpesinfeksjon. Og i tilfelle hvor du har fått herpesinfeksjon fra. Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke det. Det at din partner ikke har det, eller i alle fall at han ikke vet om det eller sier at han ikke har det behøver ikke å bety nødvendigvis at han ikke har det. Mange personer, kanskje spesielt menn har herpesinfeksjon uten symptomer, og de kan i noen grad være smittefarlige. Så det kan ikke utelukkes at du er blitt infisert av han. På den andre siden er det også mulig at du har en herpesinfeksjon i munnregionen, noe som dine symptomer muligens kan tyde på, og at du har selv overført infeksjonen til underlivet. Det skjer ganske ofte. Men, det er slett ikke sikkert at det er det du har. Det kan være andre infeksjoner, kanskje ganske uskyldige sådanne. Det kan høres ut som om du kan ha en urinveisinfeksjon. Hvis ikke den går over bør den behandles, jo før jo bedre, før den får satt seg. Når det gjelder sopp-kur, så er det kanskje ikke så mye som tyder på at du har soppinfeksjon. Jeg ville vente med det, hvis ikke du har mer symptomer som peker i den retningen. Jeg synes det var veldig lenge å vente på en konsultasjon. Du kunne spørre din fastlege om det var mulig å få en undersøkelse raskere. Jeg ville gjort det.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2007.10.04 19:52