Spør legen: Mageproblemer som ikke vil gi seg
Mageproblemer som ikke vil gi seg
Hei.
Jeg har lenge slitt med magen. Begynner vel bli to år siden nå, at jeg ble plaget med løs mage. Tok til slutt turen til lege siden disse akutt diare-periodene aldri tok slutt, men de fant ingenting (blodprøve, avføringsprover). Et halvt år etter at mageproblemene begynte, så reagerte jeg bare enda mer på flere ting. Kunne ikke jogge engang uten at det løsnet i magen og jeg måtte akutt på do.
Er jo ikke noe spesielt gøy å ha det slik. Blir også helt slapp og dårlig hver gang dette skjer. Så reiste jeg til syden om sommeren, og da var det helt texas i magen: Intense magesmerter, akutt diare døgnet rundt. Imunforsvaret mitt ble helt svekket. Jeg fikk alt som var av sykdommer der nede, noe som gjorde meg sengeliggende omtrent hele turen på 2 uker. Da jeg kom hjem roet det seg, men bare tilbake til slik det var før jeg reiste.
Så gikk det et halvår før det virkelig begynte å plage hverdagen min mildt sagt. Nå er det ikke bare disse akutte diareene under løpeturene, men også utrolige magesmerter i tillegg. Jeg har dager der jeg konstant får magesmerter som fører til mange dobesøk, og uansett hvor mange ganger jeg går do, så kommer magesmertene og jeg må løpe igjen.
Alkohol kan jeg ikke røre i det hele tatt, bare en øl er nok til at jeg får kjempe vondt i magen - og diare. har også prøvd å drikke til tross for dette, men da ender det bare opp med at jeg ligger hele natten og utpå dagen og spyr og har avføring ustoppelig. Men det kommer bare opp gult skum når jeg kaster opp.
Det som i tillegg har bekymret meg den siste månenden, er at det også har kommet blod når jeg har tørket meg. Jeg har hatt det før, men ikke så mye som nå. Nå er det veldig mye blod, og det liker jeg ikke helt. Var hos en ny lege i forrige uke, men han var lite imøtekommende og brydde seg ikke.
Dette går utover trening, skolegang og fritid. Er det normalt å ha en så turbulent mage og tarm? Legen sa det gikk over etter hvert, men når er det gått to år, og det er verre enn noen gang. Jeg er jo tross alt og bare 18 år.
Hilsen fortvilet kvinne...
–Gyri 18år
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:
Du har etter det du beskriver en alvorlig mage-tarmsykdom. Dette krever en skikkelig utredning, noe som krever undersøkelse i tillegg til den relativt gode anamnesen du gir her.
Jeg har selvfølgelig ingen muligheter til å stille en diagnose, og langt mindre å komme med behandlingsforslag. Dette er også langt utenfor mitt spesialfelt, men hvis jeg skulle gi råd ville jeg sende deg til en gastroenterolog som kunne utføre gastroskopi, samt immunologiske prøver.
Min assosiasjon er kanskje i første rekke Crohns sykdom eller ulcerøs colitt, men dette er selvfølgelig bare en første tanke, og ikke på noen måte en diagnose. Mitt råd er at du ikke gir deg med å bli avfeid med en kvasidiagnose uten skikkelig undersøkelse. Konsekvensene kan være altfor store hvis det er en alvorlig sykdom som ikke blir fulgt opp.
– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Publisert: 2007.09.23 15:27