Spør legen: Røde nupper med gule prikker rundt anus

Røde nupper med gule prikker rundt anus

Hei. Jeg er en gutt på 22 år og har nylig oppdaget at ikke alt ser ut som det burde rundt anus. Jeg har en gang iblandt hatt litt kløe, og tenkte for litt siden at jeg bare skulle sjekke hvordan det så ut. Det var ikke slik jeg tenkte. Det var små røde kjertler rundt anusåpning med litt gult på tuppen. Det er ikke vondt eller noe, det bare klør innimellom pluss at jeg ofte blør etter toalettbesøk.

Jeg er homofil og har praktisert analsex et par ganger de siste månedene. Jeg vet ikke hvor lenge det har vært slik (det er jo ikke hver dag man kikker der...).

–garcon

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Det er endel infeksjoner somer relativt vanlige, som ofte forårsaker kløe rundt genitalia og anus. Soppen Candida er den viktigste og hyppigste. Det kan også være noen bakterier som er med i spillet. Det blir lett noen små (eller større) fysiske brudd/sprekk, ol. ved analsex, og da er det lett å få infeksjon i det, i første rekke med mikroorganismer som finnes i tarmen. Prøv med noe antisopp krem/salve en ukes tid eller litt lenger, f.eks. Canesten.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2007.09.21 08:45