Spør legen: Flåttbitt, ettervirkninger og kyssesyke

Flåttbitt, ettervirkninger og kyssesyke

Hei Miklos. Jeg har gått hjemme i snart 7 mnd nå. Det begynte med at jeg følte meg dårlig for ett år siden, og jeg gikk til legen etter noen måneder. Det ble påvist borrelia. Jeg følte jeg svimlet og hadde lite krefter til overs.

Jeg fikk en antibiotikakur, og jeg følte meg til tider litt bedre. Så 2 måneder etter kuren begynte det hele igjen, og det viste seg at jeg fremdeles hadde borrelia - og nå hadde jeg også fått kyssesyken. Det ble en dårlig kombinasjon, og jeg var ikke i form.

Jeg har vært hjemme siden februar nå, og nevrologen har påvist betennelse i sentralnervesystemet etter en ryggmargsprøve. Jeg har tatt MR og får snart resultatet.

Det jeg lurer på er: Jeg føler meg svimmel når jeg anstrenger meg/stresser litt, og blir trett og uvell.Føler at det flimrer litt på øyene. Har vært på jobb for å hjelpe til litt, men det blir ikke mange timene før jeg føler meg uvel. Jeg blir sint og spør meg selv? Er det psykisk?. Jeg føler ikke det! Kan kroppen og den lille betennelsen gjøre dette?

–Katjas

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Hei.

Som du selv sier er det en dårlig kombinasjon med kyssesyke og Borrelia. Begge er infeksjoner med til dels lange ettervirkninger. Når det gjelder kyssesyke så er det ikke så veldig mye man kan gjøre. Hva ettervirkningene skyldes er ikke helt klarlagt, men det finnes ingen spesifikk behandling for det. Hvile og unngå fysisk og psykisk anstrengelse.

Når det gjelder Borrelia så er saken helt annerledes. Antibiotikabehandling er effektivt. Spørsmålet er om du har fått en tilstrekkelig lang og effektiv behandling. Hvis behandlingen igangsettes ganske tidlig i forløpet holder det med en uke eller to med pennicillin. Men hvis den igangsettes først et stykke ut i forløpet, må behandlingen vare vesentlig lenger.

Jeg bare tenker høyt. Dette bør du nesten snakke med din lege om. Hvorvidt det er en psykisk komponent med i spillet kan jeg ikke si noe om. Men det er ikke underlig om du er engstelig og lei deg over at ikke det blir bra. Jeg tror at det er riktig at du får oppfølging opp av nevrologen din.

– Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Publisert: 2007.08.29 10:52