Spør legen: Dårlig ereksjon på grunn av slanking?

Dårlig ereksjon på grunn av slanking?

Hei.

Jeg er en mann på 23 år som de siste to månedene har opplevd at ereksjonen er blitt veldig dårlig.

Jeg har alltid våknet med kraftig ereksjon om morgenen. men det er det helt slutt på. Før samleie så ligger kona og jeg og koser og jeg får bare en liten ereksjon som ikke holder lenge.

Dette er utrolig plagsomt da jeg omtrent hadde motsatt problem tidligere. Skulle ingen ting for å få en god ereksjon - en liten tanke på sex ga fullt utslag, gjerne flere ganger om dagen.

Hvis jeg reiser bort (noe jeg gjør sjeldent), fikk jeg oftere ereksjon og ble kåtere og kåtere jo nærmere hjemreisen kom, fordi jeg gledet meg til å komme hjem. Men det er det helt slutt på. Nå er det veldig liten eller ingen ereksjon.

Kan dette ha sammenheng med testosteronnivået? jeg gikk ned 20 kilo på to måneder i januar og februar i år. Tok en helsesjedd der vi målte hormoner i kroppen, men legen sa det ikke var noe unormalt.

Hva kan være galt og hva kan jeg gjøre? Er fortvilet!

Har en kompis som hadde samme problem, men hos ham skyldtes en sykdom han hadde og medisinen ga dårlig ereksjon og lav sexlyst. Han fikk målt testoseronnivået hos legen som sa det var lavt, men likevel "ok". Han gikk til også til en privat lege som mente nivået var veldig lavt, selv om legen i Norge mente det var greit.

Kan jeg eventuelt kjøpe testosterontabletter på nettet?

–Anonym bruker

Gro Isachsen, Sexolog svarer:

Hei.

Jeg håper ikke tankene dine har begynt å gå i negative sirkler. Du virker så oppsatt på at ereksjonen skal være der, at den ikke kommer. Og du er så engstelig for at noe er galt at du ikke klarer å slappe av og tenke de gode tankene om sex, som er nødvendlige for at du skal få lyst – og dermed ereksjon.

Det at morgenereksjonen er borte, kan imidlertid være et signal om at det kan være en medisinsk årsak til ereksjonssvikten. Å gå ned 20 kilo på to måneder er en svært stor belastning for kroppen. Det kan være andre årsaker enn testosteronnivået. Snakk med legen din igjen om problemet vedvarer, eller med en sexolog om det kan være en psykisk årsak til at ereksjonen har forsvunnet på grunn av negative tankemønstre.

– Gro Isachsen, Sexolog

Publisert: 2011.12.06 12:02