Spør legen: Slikking
Slikking
Hei Jeg har en samboer som ikke liker å slikke. Vi har vært sammen i 1,5 år og jeg finner det fustrerende at han ikke engang vil prøve. Han sier at han ikke tenner på det og at han synes det virker ekkelt.
Han har heller ikke behov for at jeg gir han oralsex og det tror jeg er fordi han ikke vil gi meg. Han synes det er slemt gjort når jeg maser og prøver å få han til å prøve en gang. Men jeg synes det er like slemt at han mener jeg skal leve uten dette som jeg mener er en stor del av samleie.
Uten oralsex blir det fort kjedelig og lite variert. Hva gjør jeg og hvordan skal jeg gå frem uten at han blir sur og lei seg?
–Fustrert 30-åring
Gro Isachsen, Sexolog svarer:
Mange forbinder kjønnsorganene med mer enn kjønnsorganer siden dette også er stedet hvor vi også kvitter oss med urin. For dem blir ofte oralsex urent. Selv om denne delen av kroppen er adskillig renere enn vi for eksempel er i munnen. Å få informasjon om slikt hjelper likevel ikke nok til at alle klarer å kvitte seg med fordommer slik at de får til å kaste seg ut i oralsexens gleder.
Det kan hjelpe stort å starte sex med en felles runde i dusjen. Om dusjen er stor nok er det en utmerket arena for oralsex. En grundig såpevask med skyll først av de edlere deler, gjerne som en del av et forspill der det også inngår kjærtegn.
Dessuten er det ganske sexy å gi og motta oralsex, mens vannet strømmer.
Et alternativ er å bruke plastfoilie i mellom kjønnsorgan og munn, alternativt at mannen bruker kondom. Med slike foranstaltninger unngår man også risiko for seksuelt overførbare sykdommer som kan smitte ved oralsex.
Det er godt mulig han bare trenger en litt forsiktig oppstart på å nyte å gi og motta oralsex, så forsvinner alle barrierer og tanker om at dette er urent etter hvert.
– Gro Isachsen, Sexolog
Publisert: 2011.08.30 09:16