Spør legen: Frustrert og etterpåklok!

Frustrert og etterpåklok!

Hei. Jeg er en mann på 37 som har hatt et forhold til en dame på 34 i et år nå, men nå har hun valgt å gå fra meg og jeg har flyttet ut.

Hun var veldig betatt og forelsket i meg, mens jeg var noe tilbaketrukket, sikkert etter et komplisert brudd med eksen for noen år tilbake. Uansett, hun har virkelig gitt alt for forholdet mens jeg har nærmest vært likegyldig. Det er nå gått 14 dager siden bruddet og jeg sitter her nå ganske så skadeskutt og innser hva jeg har gjort galt, og hva jeg har mistet.

Jeg har pratet med henne om min situasjon og at jeg vil gjerne ha en sjanse til. Hun er lite villig, men hun har lovet meg seriøst å tenke på det. Jeg tror jeg har vært redd for å slippe henne inn på meg på grunn av redsel for å bli såret.

Jeg sender henne noen meldinger, en på morgenen og en på kvelden hvor jeg ønsker henne alt vel og at jeg er lei meg for at det er blitt slik og at jeg savner henne og at jeg elsker henne, noe jeg gjør. Tenker at dette er dumt fordi jeg får lite tilbakemeldinger.

Så hva gjør jeg? Lar hænne være i fred, eller fortsette med meldingene? Blir gal av å gå rundt og tenke på hva jeg skal si osv. Føler meg skikkelig dum! Håper så inderlig at det er noen som kan hjelpe meg.

–Etterpåklok

Gro Isachsen, Sexolog svarer:

Mange har opplevd det samme som deg, at de ikke er klar over hvor godt de har det før de har mistet det de har. Da kommer følelsen av “nærast er du når du er borte” og med følelsen anger over ikke å ha vært der når du hadde sjansen til å vise hva som var i deg.

Hvor hun er i sin prosess og hvor mye du har såret henne ved å være distansert og avvisende er vanskelig å vite ut fra bare å høre din kortversjon. Det er mulig det har gått for langt til at forholdet lar seg redde og jeg vil tro det trengs mer enn tekstmeldinger for å få henne til å tro på dine forsikringer om at det er henne du vil ha, når du jo har vist det motsatte.

Kanskje dette er tiden for en selvransaklese og at du kan få hjelp av en dyktig psykolog eller terapeut til å finne ut hvorfor du avviser og angrer, slik at du uansett ikke gjør samme bommerten flere ganger.

– Gro Isachsen, Sexolog

Publisert: 2011.08.09 11:19