Spør legen: Hjelp, jeg er i ferd med å bli forelsket!
Hjelp, jeg er i ferd med å bli forelsket!
Jeg er i ferd med å bli forelsket i ei jente som jeg har datet en stund. Vi er også på full fart inn i et forhold. Egentlig burde jeg være glad, men likevel skjer det hele med en stor dose skrekkblandet fryd. Sist gang jeg ble skikkelig forelsket gikk det så utrolig dårlig. Det er 5-6 år siden nå, og de vonde følelsene er for lengst over, men jeg kjenner skrekken sitter igjen ennå.
Det var et avstandsforhold. Jeg ble voldsomt forelsket, for så at forholdet tok brått slutt. Det tok meg kanskje ett til to år før kjærlighetssorgen var fullstendig over. Etter det har jeg holdt meg litt på avstand fra forhold - iallefall de følelsesmessige og heller hatt et litt mer overfladisk forhold til jenter.
Denne gangen er det riktignok ikke avstand i bildet, likevel sitter det igjen: Jeg er redd for å få så sterke følelser på nytt. Det er også et annet element i bildet: Hun er nesten FOR bra. Veldig søt, veldig sjarmerende. Flott på alle mulige måter og jeg opplever henne nesten litt som "over my league" , og det gjør meg liksom litt ekstra redd for å miste henne. Kanskje et element til jeg bør nevne, selv om jeg er redd dette kan misforstås: Vi er på litt ulike nivå fortsatt. Vi har ikke hatt samleie. Jeg er dog veldig klar for sex, mens hun holder igjen.
Det har jeg full respekt for. Poenget her er at følelsene mine vil liksom alt på en gang, men jeg må likevel holde dem igjen. Er redd for å bli innstilt på noe som kan gå fløyten. En litt vanskelig situasjon, iallefall oppleves det sånn. Derfor merker jeg også at nå som jeg egentlig burde være glad og sveve på rosa skyer så er jeg nesten heller mer nervøs og redd.
Kroppen reagerer på en sånn måte at dette er følelser den ikke vil oppleve en gang til. Likevel er jeg ikke i tvil om at denne jenta vil jeg virkelig ha! Noen tips til hvordan jeg kan håndtere dette på best mulig måte?
–Forvirret ung mann
Gro Isachsen, Sexolog svarer:
Brent barn skyr ilden, heter det, og det virker som om din tidligere opplevelse har satt preg på din selvtillit og dermed din satsningsvilje. Du går samtidig glipp av alle gledene ved å ha en kjæreste. All nærheten og de gode stundene og følelsene det gir.
Forstår deg også slik at du er redd for ikke å få til å ha samleie med henne. For meg ligner beskrivelsen din mye på prestasjonsangst. Noen tips for å ikke la det øverste hodet slippe til når det gjelder som mest - da kommer du lett ut av flyten og alt som skjer blir stakatto og rart.
Prøv å tenke igjennom det du har planlagt å gjøre med henne. Gjør det i tankene som du ellers kunne tenkt deg å gjøre i virkeligheten. Det blir en form for mental trening. Når du allerede har vært der i tankene blir det litt mindre uttrygt når du er der vi virkeligheten.
– Gro Isachsen, Sexolog
Publisert: 2011.07.21 19:36