Spør legen: Onanerer på jobben

Onanerer på jobben

Noen som kan si meg hvorfor jeg har denne sykelige trangen etter å onanere på arbeidsplassen? Jeg føler meg ikke vel, hvis jeg ikke får ut guffen på jobben. Min elskerinne er svært forståelsesfull, men også sterkt undrende. Jeg tror hun mistenker meg for å være seksuelt avvikende. En gang ba hun meg onanere på stuebordet hennes. Jeg reagerte ekstatisk, men en viss anstendighetsfølelse holdt meg igjen. Senere forsto jeg at hun hadde spøkt. Heldigvis ble jeg reddet av min dype sosiale moral. Spørsmålet er altså: Er jeg gal, eller har andre onanister det som meg?

Dessuten: Hva kommer det av at min elskerinne bare vil ha sex hvis vi har HELE neste dag fri? Hvorfor er kvinner sånn. Er det ren ondskap (det er jo et faktum at vi begge er i fullt arbeid og at begge tross alt er etablert i andre forhold)?

–grukar

Berthold Grünfeld svarer:

Mange mennesker er fiksert på bestemte ting for å fungere godt seksuelt. Denne fiksering kalles fetishisme hvis man ikke klarer å fungere uten fikseringen.

Men i en viss grad har mange, kanskje de fleste, slike fetishfantasier i seg, eller bestemte gjenstander eller situasjioner i omgivelsene som utløser trangen til seksuell utfoldelse. Kanskje har du noe i din jobbsituasjon som utløser en slik fetishistisk tilbøyelighet hos deg og som fører til at du nærmest tvangsmessig må onanere for å få ro i sjelen.

Tenk litt i gjennom hva det er som setter i gang prosessen, legg merke til slike seksuelle triggermekanismer av fetishistisk karakter i arbeidsmiljøet, kom så tilbake med resultatet så skal vi drøfte saken videre.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen

Berthold Grünfeld psykiater, professor i sosialmedisin

– Berthold Grünfeld

Publisert: 2000.07.28 13:29