Spør legen: Han vil ikke flytte sammen med meg...

Han vil ikke flytte sammen med meg...

Jeg har vert sammen med en mann i snart 4 år. Det har vært opp- og nedturer. Det skyldes mye at jeg har en sønn fra før. Han var ikke helt klar for det. Jeg har muligens vært for snill og latt ham komme og gå som han ønsker.

De 2 siste åra har jeg begynt å stille mere krav til at han skal still opp som barnevakt og lignende. Det har fungert greit. Nå er jeg veldig klar for å ta steget videre, og flytte sammen. Men det vil han ikke, han har tidligere gitt uttrykk for at han er usikker.

Men i sommer sa han at vi skulle ta tak i det og begynne. Nå på søndag sa han likevel at han viste ikke om han var klar. Jeg har sagt at om han ikke vil være sammen med meg mer, må han være mann nok til å si det - men han sier han vil ikke at det skal bli slutt.

Føler meg totalt utslitt følelsesmessig, å gå så lenge og ikke vite tærer på. Jeg er veldig glad i den mannen og sønnen min er knyttet til ham, fordi han ikke har kontakt med far (far vil ikke). Har sagt at han får bestemme seg innen fredag denne uken. Hvis ikke, gjør jeg det.

Men hva råder du til i denne situasjonen? Jeg trenger litt "hjelp" til å eventuelt klare å gå tror jeg.

–mamma.com

Gro Isachsen, Sexolog svarer:

Skjønner svært godt at du ønsker å gå videre og ser sambostatus som en naturlig utvikling til et dypere og mer forpliktende forhold siden dere har vært sammen i fire år allerede. Men å stille ultimatum kan være skummelt. Da må du i tilfelle være forberedt på at han foretrekker å bli der han er, selv om han er glad i deg.

Ut fra det du skriver tolker jeg jo at han er mindre innstilt på forpliktelsene det innebærer å flytte sammen. Årsakene til det kan være mange og ikke alle ønsker eller passer til samboerforhold, for eksempel fordi det blir for tett og gir for lite frihet.

Ta en alvorlig snakk om hvor dere er i livet og i forholdet og skisser hvordan dere begge tenker dere framtida som par. Hva vil han og hva vil du? En slik samtale er mer givende enn om du skal diktere han til å flytte inn, ellers bryter du. Det å ta et eget valg kjennes nesten alltid bedre enn å føle seg tvunget til noe.

Å skulle flytte inn i en ferdig familie er heller ikke alltid uproblematisk, selv om du har kjent ham lenge og han har et godt forhold til sønnen din. Flytter han inn hos dere bør dere uansett snakke sammen om hvilke forventninger dere har til hans bidrag til oppdragelsen av sønnen din.

Om han velger å flytte inn er det også mulig dere bør diskutere felles regelsett, der han får større medbestemmelse enn den han antagelig har hatt med gjestestatus. Det å flytte inn til noen ender svært ofte i at det er den opprinnelige beboerens regler som har satt seg og blir gjeldende og det kan lett være en kilde til konflikter, til og med brudd.

– Gro Isachsen, Sexolog

Publisert: 2010.10.21 10:33