Spør legen: Ingen sex med kjæresten

Ingen sex med kjæresten

Hei Gro!

Jeg har et veldig stort problem og håper du kan svare meg. Jeg og kjærsten min har vært sammen i halvannet år og flyttet sammen i mai 2009.

Problemet er at vi ikke har sex, han har rett og slett ikke lyst. Han vil ikke snakke om det, men mener jeg burde flytte ut og at vi skal se om det bedrer seg da. I starten hadde vi masse sex, men det dabbet av da jeg flyttet inn. Og nå har vi aldri sex!

Han er ikke interessert i oralsex og andre ting, hender han bare bruker fingeren og bare ligger der og kjeder seg til jeg kommer. Det blir ikke særlig tilfredsstillende.

Jeg føler at han ikke har lyst på meg og helst ikke vil ta på meg, noe som gjør meg lei meg og selvtilliten synker. Jeg har holdt ut lenge med å ikke være utro, selvom jeg har hatt lyst. Jeg er en person som er veldig glad i sex.

Hvis jeg nærmer meg underlivet hans holder han bare på den og vil ikke at jeg skal røre, noe jeg syns er veldig rart. Aldri opplevd at en gutt har vært sånn. Han er 26 og jeg er 20 år.

Han har slitt litt med angst og har gått på litt forskjellige piller, men nå går han ikke på noenting. Har du noen anelse om hvorfor han er som han er? Hvis jeg først flytter ut vil jeg gjøre det slutt.

–Sliten tenker

Gro Isachsen, Sexolog svarer:

Ikke ta hans tilbaketrekning og manglende initiativ personlig. Mulig medikamentene han har brukt har gått ut over evnen til å tenne og kanskje også evenen til å få orgasme.

Ca. 50 prosent av de som bruker SSRIer eller såkalte “lykkepiller” har problemer med tenning og/eller å få orgasmer. Slike medikamenter er nettopp laget for å motvirke spenningsoppbygging, som jo er viktig for å tenne.

Og det kan hende han har biltt så usikker på om han kommer til å tenne at han holder seg langt unna seksuelle situasjoner. Slike problemer har en tendens til å sette seg fast også etter at medikamentene er lagt på hylla.

Prøv å ta initiativ til nærhet og kos, men bestem dere i utgangspunktet for at dere ikke skal ha samleie. Da blir ikke hans tenning og ereksjon så viktig, og kanskje dere finner en på-knapp for tenning enn den som har fungert tidligere.

– Gro Isachsen, Sexolog

Publisert: 2010.04.16 12:09