PARENT_SINGLE

Spør legen: Utro mann

Utro mann

Hei, jeg er en kvinne på 41 år. Har vært sammen med min mann i 23 år. I sommer fikk jeg vite at min mann hadde et forhold til en annen kvinne for fire år siden. Dette forholdet varte i fem måneder.

Han har holdt dette skjult for meg, selv om jeg hadde en mistanke om at noe ikke stemte. Han brukte tre uker på å innrømme at noe hadde skjedd i den tiden. Han har løyet og bagatellisert hele forholdet til henne. Han hevder bl.a. at han ikke fikk ereksjon slik at han aldri gjennomførte samleie med henne. Han tilfredsstilte henne på andre måter, slik at hun fikk orgasme.

Vi har aldri hatt problemer i vårt ekteskap, noe også han bekrefter. Det var ikke meg det var noe galt med, det var spenning og et ønske om å føle seg attraktiv hos andre kvinner.

Hvordan skal jeg kunne føle tillit til ham igjen, når han bevisst har løyet til meg, først i fire år, så nå i sommer, da han insisterte på at nå visste jeg alt? Men så var det mer hele tiden, som han da brukte tre uker på å innrømme. Jeg kan ikkke stole på at jeg vet alt, og at han ikke fikk ereksjon med henne. De prøvde flere ganger å ha samleie.

Må tilføye at jeg er den eneste han har vært sammen med de 23 årene vi har bodd sammen. Vi går i parterapi, og terapeuten sier at han har gjort alt på verst mulige måte, all den tid han har løyet til meg i fire år i tillegg til at han bevisst har unnlatt å legge alle kortene på bordet med en gang.

Hvordan skal jeg kunne stole på ham nå? All tillit er borte. Skal jeg bli eller ta ut separasjon?

Vi har to barn sammen.

–Naiv hustru

Gro Isachsen, sexolog svarer:

Om hans penis har vært inne i henne er vel ikke det viktigste spørsmålet i denne sammenhengen? Går ut fra at du ser på dette som utroskap selv om han påstår at penis aldri sto, og at samleie derfor ikke var en del av det som skjedde. Din tillit til ham er vel likevel på et lavmål. At det skjedde for fire år siden, hjelper neppe.

Om du klarer å tilgi det som har skjedd og igjen klarer å stole på ham, er det bare du selv som kan svare på. Du må en gang tilgi for å komme videre etter slike betroelser.

For de fleste tar det lang tid å komme over utroskap. Mange må gå flere runder før de klarer å legge det som skjedde bak seg, og trenger fullstendig åpenhet rundt alt den som har bedratt, skal foreta seg. Det betyr at du kan sjekke hva han gjør når du ikke er til stede. Og det krever oppriktig anger og fullstening åpenhet rundt det som skjedde for å komme over slikt.

Det kan likevel gjøre ekstra vondt å få utmalt samtlige detaljer fra møtene han har hatt bak din rygg. Så for din egen del, kan det være en fordel ikke å pensle ut det som skjedde for detaljert.

At dere går i parterapi, er bra og gjør at dere får hjelp til å bearbeide å gå videre. Men det er bare du som kan avgjøre om du ønsker å gjøre det.

– Gro Isachsen, sexolog

Publisert: 2009.10.01 08:16

Spør våre fagpersoner

Sexolog

Gro Isachsen

Fra helseleksikon

Relaterte spørsmål og svar

Relaterte faktaartikler

Relaterte forum

Søk i spørsmål

Doktor Online har svar på over 50.000 spørsmål. Prøv et søk!