Spør legen: Fantasi eller kontrollbehov

Fantasi eller kontrollbehov

Jeg har en kjæreste som jeg møtte for ca. 1/2 år siden. Han er utrolig snill og grei, og tar sååå godt vare på meg at jeg blir varm. Han er også en del år eldre enn meg; jeg er 28 og han er 50. Det jeg reagerer på er at han har noen nykker som gjør meg usikker på forskjellige ting. Dette har altså med seksuelle fantasier og gjøre.

Det begynte med at vi var fulle og han fortalte meg om noen websider som gjorde ham het. Disse var blant annet eldre menn/unge damer (jeg har sjekket disse sidene og de inneholder kun jenter som ser ut som de er 15 år), dess yngre dess bedre. En annen webside han har nevnt er far/døtre... Han liker også å kalle meg hans lille jente.

Jeg har til nå spilt med på dette. I og med at han er eldre enn meg så føler jeg meg som "hans jente", for han er på en måte en farsfigur for meg, og jeg liker det. Men om han egentlig vil ha yngre jenter, bekymrer meg. Han har også lyst til å kle meg opp i skolejenteuniform med musehaler og hele pakken (gjøre meg til hans lille jente sier han), og han liker også at jeg går i kortkorte skjørt (hjemme). Føler meg litt dum for jeg ser jo ikke ut som en liten jente lenger, så jeg blir sjalu som f..., hehe. Han har også nevnt at han har lyst til å gå inn på den far/datter siden sammen med meg, og se på andre på live webcam mens de ser på oss... Jeg sa vi kunne prøve for jeg regnet med at både han og jeg visste at det ikke var virkelig. Har ikke gjort det til nå, men han vil virkelig gjennomføre det.

Så hadde vi en fest her en dag. Der var det også en 15-årig jente. Kjæresten min var ganske full og begynte å snakke med henne. Hun er hans grand niese eller noe, og til slutt sa han høyt (han er engelsk) så alle hørte det, "oh, well, shes a sweet little thing!". Dagen etter sa han at alle pleier å si sånn der han er fra, og spurte om ikke jeg syntes hun var søt? Jeg spurte derfor direkte om han likte unge jenter og tente på dem, og da sa han at han ble skuffet over at jeg spurte om det. Så dermed trodde jeg på ham. Og også da vi var på en restaurant så ville han bort til en dame på rundt 20 og gjøre henne "het eller noe" sammen med meg. Han kunne i ettertid ikke huske det selv. Det han mente var nok at vi skulle kysse eller noe og se om hun ble het.

Han har også spurt om jeg ble het av å bli rist på rumpa av min far, da jeg var liten. Han liker også å filme meg seksuelt. Og han tar massevis av bilder av meg. Dette er bare et krydder i vårt sexliv, kun vanlig erotisk filming. Vet også at han hadde en ung kjæreste før meg, hun er vel 32 nå. De var sammen i fire år. Jeg er bare så redd for at han egentlig liker yngre jenter (15-20), og det plager meg og gir meg en bismak. Er dette noe han gjør bare fordi det er en fantasi og han vet at det ikke har noe med virkeligheten å gjøre? Jeg vil jo være den som tenner ham, og jeg tar meg i å tenke at jeg skulle vært yngre, og gruer meg til å bli eldre. For i begynnelsen da jeg møtte ham så hadde jeg veldig god selvtillit, følte meg ung og vakker, og den følelsen begynner å forsvinne. Men han er meeeget flink til å fortelle meg hvor vakker jeg er og hvor heldig han er som har en så ung, flott dame.

En ting til: Kan det være at han kun vil at jeg skal se på eldre menn fordi at han selv har dårlig selvtillit? For han hadde ikke ønsket at jeg skulle se på yngre menn... det har jeg forstått.

En annen ting som ikke er et stort problem for meg er at han er veldig kontrollerende. En mann kom og hilste på meg og tok meg i hånden da vi var ute på en bar. Den kvelden fikk jeg ris av ham. Han har ikke SM-tendenser, men når han blir forbannet så vil han rise meg. En gang dyttet han meg ned på gulvet ganske hardt, men da var han full. Men dette har ikke skjedd igjen. Jeg kan ikke prate med andre menn, kun hvis jeg er nødt, f.eks. fordi de står bak en disk eller lignende.

Men det er helst fantasiene hans jeg vil ha svar på. Om du finner hans kontrollerende tendenser alvorlig må du gjerne fortelle meg det.

–meee1

Gro Isachsen, Sexolog svarer:

Det er mye å gripe fatt i din beskrivelse av forholdet deres, som gir grunn til bekymring. Hans ønske om kontroll er illevarslende nok, men at han riser deg når han er sjalu, er et eksempel på en atferd som gjør at du bør tenke alvorlig på å forlate ham. Dette er ikke en beskrivelse av et samtykkende SM-forhold, men av en som bruker vold for at du skal holde deg unna kontakt med andre. Og det viser at han kan bruke vold i andre sammenhenger også.

Hans tilsynelatende fascinasjon av svært unge jenter, gir også grunn til å sette spørsmålstegn ved hans seksuelle legning. At han prøver å lage et far/datter-forhold med deg som er kjæresten hans, vitner om at han har en legning der hans idealpar ikke er to likestilte voksne mennesker.

Jeg håper derfor at du for din del tar parforholdet opp til vurdering og at du kommer til at du ikke kan leve med en som har en så umoden seksualitet at han foretrekker tenåringer, mens han selv har passert 50. Lykke til videre i livet!

– Gro Isachsen, Sexolog

Publisert: 2009.03.16 16:52