Spør legen: Et aktivt sexliv med barn i huset
Et aktivt sexliv med barn i huset
Jeg og og min mangeårige kjæreste har blitt samboere. Vi har begge levd mange år alene etter våre skilsmisser. Vi er litt undrende til hvordan vi skal leve ut vår seksualitet med huset fullt av barn. Han har hatt barna sine 50% og har delt veldig - en uke på og en uke av - også i seksuallivet. Jeg har mine barn hele tiden og de har fått med seg noe av mitt sexliv i den forstand at de ser at vi sover nakne når kjæresten min har sovet over. Men vi lurer rett og slett på: Hvordan lever folk ut sin seksualitet med barn i huset?
Vi har to barn hver; mine 9 og 10 og hans 16 og 20 (eldste bor ikke hjemme lenger). Vi lurer på hva som er sunt i forhold til barna. Merker at vi har litt dårlig samvittighet om vi ligger lenge på morgenen og elsker. Blir redde for å bråke for mye osv. Beliggenheten til soverommet vårt er ikke optimal. Det er innniklemt alle barnesoverom. Vi vet ikke helt hvor mye lyd som høres gjennom veggene.
Jeg har en niese som har fått nærmest angst for sex etter at moren hennes levde ut sitt sexliv offentlig med en av mennene i sitt liv. Vi er redde for å oppføre oss uanstendig overfor barna. Tar de skade av å høre oss elske? Hva får de med seg? De minste sover om kvelden/natten. Men hva er bra og hva er dårlig for dem når det gjelder voksnes seksualitet? Jeg ønsker jo også at mine barn skal få et naturlig forhold til kropp og sex. Jeg snakker en del med barna mine og vi har åpne samtaler om dette temaet. Men finnes det noen gode råd her?
–Undrende66
Gro Isachsen, Sexolog svarer:
Hvordan barn reagerer på at voksne har sex kommer mye an på hva slags fortolkningsfilter de har på det de opplever. Jeg har hatt klienter som forteller om både gode og dårlige opplevelser av å ha sett og/eller hørt foreldre ha sex.
Sex kan virke ganske skremmende fordi både kroppspråk og ansiktsutrykk etter at begge har tent lett minner mer om mishandling enn bekreftelse på at noen er glade i hverandre. Det skjer lett om barn kommer uforvarende på midt i en sexakt og de ikke har sett slik før og heller ikke får forklart hva foreldrene gjør.
Det er sjelden like dramatisk å høre voksne ha sex. Særlig ikke om smaskelyder og typiske elskovslyder blandes med latter og andre godlyder.
En måte å reagere for de som uventet har blitt overrasket av barna er å avdramatisere det som har skjedd alt ut fra hvor modne barna er, uten at en behøver å beskrive i detaljer. For de yngste kan det holde at dere forteller at dette er de voksnes måte å leke på. En dårlig måte å reagere på er til sammenligning om barna blir ropt til for eksempel at de må komme seg ut
- noe som kan gjøre barnet redd og tanker om at de har gjort noe galt. Da kan alt med sex både der og da og senere oppleves som skremmende og vanskelig.
Det kan også avdramatisere at dere gir hverandre erotiske kjærtegn også når barna ser på. At dere kysser og kryper inntil hverandre og koser mens barna er tilstede, gjerne lager noen lyder, men uten å ta kosen lengre enn felles favntak på sofaen med klær på. Mange barn sier at de synes alt av kjærtegn er flaut. Andre synes det gir trygghet fordi det bekrefter at de voksne er glade i hverandre dersom de skjønner og får fortalt sammenhengen.
Uansett bør dere sette grenser for barna ved at når dere trekker dere tilbake fra fellesskapet, bør de respektere deres ønske om å være alene. At de for eksempel alltid banker på soveromsdøra, bør være like selvsagt som at dere banker på døra til deres rom. Slik læres gjensidig respekt for at alle har behov for sitt private rom. Dersom barna i alle år har vært vant til å kunne buse inn på foreldrenes soverom, kan det ta en tid å få avvent dem med slike vaner. Noen må utstyre soveromsdøra med krok en overgangsperiode.
– Gro Isachsen, Sexolog
Publisert: 2009.03.03 09:36