Spør legen: Hvorfor avviser jeg min kone som jeg elsker?
Hvorfor avviser jeg min kone som jeg elsker?
Har vært samboere og gifte i en del år. Har felles barn sammen. I de fleste årene har jeg vært avvisende til sex og intimitet. De siste årene har vi hatt sex ca. 1 gang i halvåret. Jeg har blitt redd ved flere anledninger, men til alt overmål har jeg bedratt og vært utro mot min kone nylig. Hun har ønsker om intimitet og sex og vært tilgjengelig, og så gjør jeg dette!! Hvordan kan jeg gjøre dette mot den jeg elsker?
Hva kan være galt med meg? Hvordan komme ut av dette?
–Skamfull sviker!
Gro Isachsen, Sexolog svarer:
Ikke godt å si hva som gjør at du avviser din kone. En årsak kan være at du har problemer med spenningsoppbygging sammen med din kone. Dere kjenner hverandre godt og er sikkert gode venner. Mange får da ikke til å plutselig skulle være ildfulle elskere sammen med den beste vennen de har. Det blir særlig vanskelig etter at forelskelsen daler, når kjærligheten tar over. Når kjærtegnene blir ømme og vare, ikke dyriske og rå som kansje har vært oppstarten på sexen du har hatt når du har vært utro.
Mange er så usikre på om de får til spenningsoppbygging når de har sex med den beste vennen de har, at de blir utsikre på om ereksjonen holder. I stedet for å prøve seg fram for å få bedre sex sammen med den de elsker, avviser de alle fremstøt som kan ende i sex – og eventuelt med en nederlagsfølelse som manglende ereksjon kan gi.
Du ville nok hatt godt av å lære hva du kan gjøre for å tenne – sammen med din kone. Ved å forsterke tenningen og finne nye veier til spenningsoppbygging, vil det også være mulig for deg å ta initiativ og sende klare signaler om at du ønsker sex. Mulig du/dere hadde hatt godt av profesjonell hjelp, helst fra en sexolog, for å finne ditt tenningsmønster og legge bak alle vonde opplevelser som mye avvisning ofte gir.
Hvordan hun takler din utroskap, hvis du har fortalt henne det, vil avhenge av at du viser oppriktig anger og lar henne få full kontroll over mobil og e-post. Noen klarer aldri å tilgi.
– Gro Isachsen, Sexolog
Publisert: 2008.10.29 11:45