Spør legen: Har aldri hatt orgasme!
Har aldri hatt orgasme!
Hei. Jeg er ei jente på 27 år som er sammen med en fantastisk mann. Vi har kjent hverandre i nesten 3 år, og har vært sammen i nesten 2 år. Vi har et fantastisk forhold, som er trygt, stabilt og vi elsker hverandre virkelig. Før jeg ble sammen med ham, var jeg i et forhold som varte i nesten 10 år. Så jeg var altså bare 16 år da vi ble kjærester.
Jeg hadde så vidt utforsket meg selv før vi ble sammen, og behovet for å onanere og ta på meg selv etter dette var på en måte ikke tilstede. Vi hadde et bra sexliv, men noen orgasme fikk jeg aldri. Jeg hadde aldri behov for å ta på meg selv i og med at jeg var i et fast forhold i så mange år. Man leser jo overalt om hvordan man burde gå frem for å få en orgasme, men jeg syns rett og slett ikke det er noe særlig å gjøre det selv. Syns bare det føles rart og ikke er noe godt.
Jeg er nå så heldig at jeg kjenner g-punktet med ham jeg er sammen med nå, og det er jo bare helt fantastisk. Jeg kjenner det ikke hver gang, men det skjer ofte. Det er jo en slags orgasme det og, trøster jeg meg med - og ham. Men det hadde vært fantastisk og fått en orgasme sammen med ham også. Eller alene og for den saks skyld. Vet at han er ganske plaget av dette, og har veldig lyst til at jeg skal få det til.
Vi har ikke noe problem med å snakke om det, men nå er dette så "vanlig" for meg at jeg tenker nesten ikke på det lenger. Jeg vet at jeg må begynne med meg selv. Jeg vet alt det der. Legge seg til rette, slappe av, lese noe passende, og kose med seg selv... men jeg får ikke det til jeg altså. Vi er ikke sjenerte noen av oss og har ikke noe særlig hemninger med ting vi gjør under samleie, så det er ikke noe problem der. Sexen med ham jeg er sammen med nå er helt hinsides. Det er utrolig flott og utrolig deilig - og er den beste sexen jeg har hatt.
Jeg syns også dette er veldig flaut, fordi alle rundt en tror at alle andre rundt seg får orgasme. Det er aldri noe spørsmål om å ikke få det. Men jeg er faktisk en av de som aldri har fått en orgasme. Det er bare gutten min som vet at jeg ikke får det til, for jeg syns det er så pinlig. Og stakkars gutten min trodde det var ham det var noe galt med siden han ikke fikk meg til å komme. Men så viste det seg jo at det var meg. Jeg visste at det var meg, men det tok en stund før jeg turde å si det.
Så hva gjør jeg nå? Tenk om jeg rett og slett ikke kan få det? For det er vel mulig det og?
Takk for svar :)
–Minus O
Gro Isachsen, Sexolog svarer:
Ikke stress for å få orgasme, da kommer den ikke. Prøv heller å finne ut hvordan du kan kjæle med deg selv og få mest mulig nytelse av det. Noen bruker en finger på klitoris. Andre massasjedusjen.
Mange synes det gir størt utbytte å bruke en vibrator. Prøv samtidig som du bruker denne å fylle hodet med gode erotiske tanker eller fantasier. Hvor du henter de fra er likegyldig - om du klarer å se for deg gode opplevelser med din kjære, eller du leser erotisk litteratur. Sisnevnte er ofte enklere siden det kan bli mye å både skulle lære seg å fremkalle erotiske fantasier og samtidig få til å kjæle med seg selv.
Flytter du fokus over på det du leser går det ofte av seg selv og du får til spenningsoppbygging både fysisk og mentalt på en enklere måte enn hvis du ligger der og konsentrerer deg om det du kjenner er godt eller ikke.
Mange synes de enklere får orgasmer om de bruker bekkenbunnsmusklene aktivt og kniper med dem. Da forbedrer du også blodgjennomstrømmingen og blir mer følsom på kliotoris, siden den blir større og mer blodfylt når du pumper den opp med musklene rundt skjeden.
Lykke til!
– Gro Isachsen, Sexolog
Publisert: 2008.10.21 10:44