Spør legen: Utro på nett

Utro på nett

Min samboer gjennom 7 år, ektemann gjennom 5 uker og far til mitt barn, har har hatt et forhold til en kvinne på nett. Han møtte henne på et fly for 6 måneder siden, det oppstod god kjemi og hun kontaktet ham på mail. Hvor det gikk fra vanlig kontakt til vill kåthet vet jeg ikke, men for meg var det et gedigent magaplask å lese (jeg leste litt for mye).

Vi har hatt et fantastisk forhold de siste årene. Vi har hatt en nedtur tidligere (en lignende damehistorie), men jobbet oss igjennom det med terapi. Sexlivet vårt er bra - jeg er i allefall ikke den som sier nei. Mannen min er knust, ligger langflat. Sier han har et enormt behov for bekreftelser, og det kommer frem at han flørter med mange. Dette har jeg i ny og ne har tatt opp med ham som et problem for meg. Nå kommer alt for en dag - tror jeg.

Men hva vet jeg? Mannen min, som jeg forgudet, har bedratt meg så ille - og så raskt. Kontakten med dama fra flyet har tilsynelatende bare vært kåte meldinger på nett. Men jeg ser at de gjentatte ganger snakker om hvor de kan møtes for å ha seg, men det blir det aldri noe av - slik jeg leser det. Jeg vet ikke nå om hvor mye det hadde betydd at min mann faktisk hadde hatt seg med henne - det er den overlagte psykiske utroskapen i vårt beste år hittil i forholdet som er avgjørende. Pose og sekk til de grader - for han.

Han er som sagt knust og skal begynne hos psykolog på mandag. Han vil bare ha meg, men skjønner det kan være kjørt. Jeg tror ikke jeg kan stole på ham igjen. Jeg sliter stort om dagen.

–hmn78

Gro Isachsen, Sexolog svarer:

Skjønner han har skuffet deg så mye at det kjennes som utroskap og et grovt tillitsbrudd. Selv om han ikke har møtt henne ansikt til ansikt etter møtet på flyet, har han nok latt spenningen ta overhånd når han har sendt meldinger fram og tilbake. Mulig han har sett dette som en uforpliktende lek uten å tenke konsekvenser for forholdet deres.

Selv om han i første omgang går til psykolog for bl.a. å bearbeide sin metode for å få bekreftelse gjennom flørt og e-poster, anbefaler jeg også at dere i fellesskap møter til samlivs- eller familierådgiving før du avslutter forholdet. Særlig siden dere har barn sammen er det viktig å prøve de mulighetene som finnes for å prøve å bygge opp tillit igjen.

Mulig familierådgivning via et offentlig tilbud kan hjelpe. Alle fylker skal ha et slikt tilbud, som også er gratis. Mye avhenger av at dere kommer til en dyktig terapeut som kan bidra i en prosess, og som også gir deg tryggheten tilbake. Men uansett er det han som i første omgang må bidra til dette.

Lykke til!

– Gro Isachsen, Sexolog

Publisert: 2008.06.23 16:43