Spør legen: Jeg kommer for tidlig

Jeg kommer for tidlig

Hei. Jeg er en gutt på 18. Jeg har kjæreste, men når vi har sex så sliter jeg med at jeg kommer for tidlig. Så det jeg lurer på er hvorden jeg skal unngå å komme for tidlig. Det er veldig frustrerende og flaut. Har du noen tips?

–Kalle90

Gro Isachsen, Sexolog svarer:

Å få kontroll over orgasmen er et infløkt samspill mellom det å bli kjent med deg selv og hvor langt du kan dra det før du spruter og å bruke bekkenbunnsmusklene aktivt for å stoppe orgasmerefleksen.

Svært ofte trengs en omlegging av onanimønsteret, siden mange under onani lærer kroppen at det er viktigst å gå av så raskt som mulig. Dette mønsteret følger ofte med når mannen skal ha samleie med en kvinne. Mange gjentar dette mønsteret helt ufrivillig når de har sex med en partner. Derfor: Start med å bli kjent med ditt eget tenningsmønster og legg om onanimønsteret om du bare koser med deg selv for å gå av raskest mulig. Dessuten bør du lære deg avspenning, og du bør trene å spenne bekkenbunnsmusklene på kommando.

Det du først bør bli bevisst er å finne ut hvor du har “point of no return”, det vil si når du ikke lenger klarer å holde tilbake ejakulasjonen. Prøv å finne dette ut først når du onanerer. Senere kan du eksperimentere med dette sammen med henne.

I tillegg bør du trene bekkenbunnsmusklene – de du bruker når du stopper tissestrålen. Tren minimum 50 knip hver dag i flere måneder. Da får de fleste bedre kontroll om de strammer musklene når de passerer point of no return. Lykke til med treninga!

– Gro Isachsen, Sexolog

Publisert: 2008.04.08 09:01