Spør legen: Tidlig sædavgang

Tidlig sædavgang

Hei! Har en dame jeg tenner veldig på, og har derfor opplevd tidlg sædavgang i det siste. Kan vel kanskje virke som at når jeg tenker på det så blir det bare verre. Er det vanlig å ha det sånn en periode?

Jeg er 33 år og har vært aktiv seksuelt siden jeg var 16. Høres det logisk ut? Jeg har ikke noe problem med å prestere etter første orgasme, dvs. å holde ut neste omgang. Men jeg kunne tenkt å lært meg å kontrollere den første orgasmen. Har du tips, eller et godt treningsprogram for hvordan man kan kontrollere orgasmen?

–Ivrig kar

Gro Isachsen, Sexolog svarer:

Det er helt vanlig å gå raskt av når spenningsnivået blir svært høyt, som det ofte er når forholdet er nytt og det du ønsker mest er god sex.

Å få til kontroll over orgasmen er et infløkt samspill av bli kjent med deg selv, svært ofte trengs omlegging av onanimønster, siden mange lærer kroppen at det er viktigst å gå av så raskt som mulig når de onanerer. Mange gjentar dette helt ufrivillig når de har sex med en partner. Start derfor med å bli kjent med ditt eget tenningsmønster og legg om om du bare koser med deg selv for å gå av raskest mulig. Dessuten bør du lære deg avspenning, og bruk av bekkenbunnsmusklene.

Det du først bør bli bevisst er å finne ut hvor du har “point of no return”, det vil si når du ikke lenger klarer å holde tilbake ejakulasjonen. Prøv å finne dette ut først når du onanerer. Senere kan du eksperimentere med dette sammen med henne.

I tillegg bør du trene bekkenbunnsmusklene – de du bruker når du stopper tissestrålen. Tren minimum 50 knip hver dag i flere måneder. Da får de fleste bedre kontroll om de strammer musklene når de passerer point of no return. Lykke til med treninga!

– Gro Isachsen, Sexolog

Publisert: 2008.03.24 14:04