Spør legen: Utroskap å bli med på rollespill med andre?
Utroskap å bli med på rollespill med andre?
Hei. Jeg har et vanskelig dilemma: Jeg har muligheten til å få testet ut det med dominant vs submissiv i rollespill utenfor forholdet mitt, men tenker samtidig mye på om dette vil være riktig overfor partneren min. Selv om jeg er gift så ser jeg ikke på dette som utroskap, men mer som et rollespill som kan gjøre meg bedre kjent med min egen seksualitet, noe som jeg aldri har tillatt meg og som jeg føler at min partner ikke kan gi meg. Jeg sliter med å få dette ut av hodet, og jeg skulle gjerne hatt mulighet for å få noen andres refleksjoner rundt dette, og gjerne prate med noen. Kan du komme med noen kommentarer, og gjerne med anbefalinger på noen jeg kan komme i kontakt for å prate om dette.
–virgin
Gro Isachsen, Sexolog svarer:
Noe som ofte er lurt når vi er usikre på hva som er riktig, er å prøve å sette seg inn i parterens situasjon. Med et slikt perspektiv bør du spørre deg selv hvordan du ville du reagert om partneren din hadde spurt om det samme. Helt konkret – hva ville du gjort om han ønsket å teste ut sine seksuelle preferanser i et rollespill der du ikke deltok? Ville du sett dette som rett og rimelig, eller ville du sett på det som utroskap?
Blir svaret at han da ville vært utro, behøver du nødvendigvis ikke gi helt slipp på denne måten å ha sex på.
For å bli bedre kjent med seksualiteten din - er det noen SM-fantasier du kan leve ut sammen med partneren din, kanskje i en light-versjon? Rekvisitter til slikt bruk kan for eksempel være bind for øyenene og strømper eller skjerf til lettere bondage. Bruk ellers fantasien...
Du etterlyste noen å snakke med. En naturlig samtalepartner er en sexolog. En annen mulighet er at du tar kontakt med SMIL, som er SM-folkets organisasjon. Det hender de arrangerer treff for nye i miljøet der du kan snakke med andre som er ekstra nysgjerrige på SM eller har erfaring fra denne måten å ha sex på.
– Gro Isachsen, Sexolog
Publisert: 2008.03.10 13:22