Spør legen: Sprutorgasme
Sprutorgasme
Hei Jeg er en jente på 26 år som spruter når jeg kommer. Jeg har lest litt om dette, og forstår at det skal være helt normalt. Men det som skremmer meg litt, er at det av og til setter farge på lakenet. Når jeg kommer blir det helt vått, og det skjer som oftes ved stimulering fra kjæresten min, eller ved at jeg får en kraftig orgasme. Det lukter som regel ingenting, men det er ikke alltid at væsken er helt blank.
Er det mulig at det er urin likevel? Og hvis det lukter så lukter det ikke sterkt, men det er som sagt ikke alltid lukt- eller fargefritt. Jeg får heller ikke til å tisse rett etter en orgasme hvis jeg går på do.
Hilsen
–bekymret pie
Gro Isachsen, Sexolog svarer:
Gled deg over spruten! Analyser av kvinners sprut ved G-punktstimulering har vist at enkelte prøver viser rester av urin, men dette er minimale mengder i forhold til den totale væskemengde. Kanskje det er små rester av urin som ligger igjen i urinrøret og så blander det seg med væsken som kommer fra kjertlene mellom urinrøret og skjeden. Spruten kommer fra urinrøret.
Det at du ikke får til å tisse er helt vanlig for de som svulmer mye i kjønnet under og etter sex. Kvinnekjønnet holder seg svulmet nesten 30 minutter etter siste orgasme.
– Gro Isachsen, Sexolog
Publisert: 2008.02.29 14:31