Spør legen: DNA-testing av sædrester
DNA-testing av sædrester
Min samboer fant en truse på badet som var min. Han sendte den inn til DNA-analyse og fant ut at det var sæd i den. Han var borte om nettene og trodde at jeg hadde vært utro, noe som for meg er helt uakseptabelt, og garantert ikke sant. Han påstår at vi ikke hadde hatt sex på 5 dager. Jeg hadde tatt en truse i skuffen som muligens hadde havnet der før den var i vask. Kan det ha vært gamle sædrester fra ham selv han har fått påvist? Nå har han sendt inn DNA-prøve av seg selv for å sammenligne.
Jeg har IKKE vært utro og er svært bekymret. Han er veldig kontrollerende. Kan det påvises DNA fra 3-4 dager gammel sæd i en truse? Og får han bekreftet at det er ham når han tar test av munnhulen og sender inn?
Mvh
–nedbrutt
Gro Isachsen, Sexolog svarer:
At han ikke tror deg når du sier du ikke har vært utro, må være svært belastende for deg og forholdet. Med en slik mistenksomhet og sjalusi kan det være svært vanskelig å få et samliv til å fungere.
Det er mulig han har brukt slike metoder for å avlsøre om du hadde sædrester i trusene dine:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=80993. Den samme testen kan ikke brukes til å analysere hvem som har satt flekken der. Da trengs i tilfelle en full DNA-test.
Dersom han fortsetter med slik kontrollerende atferd og ikke skjønner hvordan hans mistenksomhet ødelegger forholdet, bør du vurdere om det er ham du ønsker å dele framtiden med.
– Gro Isachsen, Sexolog
Publisert: 2007.12.17 09:50