Spør legen: Bör man väre forsiktig med à sole magen ?

Bör man väre forsiktig med à sole magen ?

Nà har temperaturen kröpet opp til 18-19°C, og det er kjemevarmt og godt i solveggen. Har sà vidt sittet ute litt idag, men ga meg nàr det begynte à svi pà armene (Har ikke solkrem). Hvis go'väret fortsetter blir man nok à kaste klärne à sole seg litt. Men hva med magen ? Etter bare noen minutter blir magen glovarm, er det noe godt for babyen da ? Vet at fostervannet regulerer temperaturen litt. Men veslejenta ligger i seteleie, og hodet hennes stikker godt ut pà den ene siden av magen. Burde jeg kanskje holde magen i skyggen sànn at det ikke blir for varmt for det lille hodet hennes, eller spiller det ingen rolle ?

–Flandrine

Trine Endsjø, jordmor svarer:

Du kan godt sole magen din, men kjenner du at du blir veldig varm, bør du kjøle deg ned litt ved f.eks. å legge et kaldt håndkle en stund over magen. De fleste gravide føler seg fort uvel i sola, hvis det er altfor varmt. Denne ømfientligheten er også med på å beskytte barnet. Å sitte stille i solveggen lenge av gangen, er sikkert ikke så lurt for hverken deg eller barnet, men jeg kan ikke gå så langt som å si at barnet tar skade av det. Husk at gravide kvinner lever i tropiske strøk og i land som har hetebølger halve året. De klarer det, men man ser neppe at den gravide sitter rolig i solen lenge av gangen.

– Trine Endsjø, jordmor

Publisert: 2001.04.29 22:28