Spør legen: Lavfødselsvekt
Lavfødselsvekt
Hei,
Min kone er gravid i 37nde uke og i fin form, men hun får beskjed på klinikken at babyen er liten i forhold til normalen, uttallelsen kommer etter 2 ultralyd undersøkelser med 1 ukes mellomrom.
Hun har vært frisk og opplagt gjennom hele svangerskapet, og har hverken røket eller drukket.
Hun har lagt på seg ca 9kg (Hun var 160cm og 51Kg ved svangerskapets start)
De måler babyen til ca 2280gram nå og vi lurer på:
1. Er der noe vi kan gjøre for å få babyen til å vokse mer de siste ukene?
2. Er dette unormalt lite og dermed grunn til bekymring?
–Tanaka
Trine Endsjø, jordmor svarer:
Jeg antar at legen ville fortalt det hvis det var grunn til bekymring rundt svangerskapet og barnets vekstforhold i livmoren. Den vekten du nevner er ikke så lav. Gjennomsnittsvekten på dette stadiet (36 ukers fullgått svangerskap)er 2900 gram. Ved god morkakefunksjon og optimale forhold vil barnet kunne legge på seg ca 200 gram i uken fram mot termin. Altså vil deres barn kunne ende på overkant av 3000 gram, noe som er helt greit. Nedre normalområdet for fullbårne barn er ca 2500 gram, avhengig av hvor stor foreldrene er; altså den genetiske arv. Hvis barnet har ligget an til å bli mye større enn det nå er, men har avflatet sin vekstkurve er det grunn til bekymring, men jeg er sikker på at dere ville fått klar beskjed fra lege/jordmor hvis dette var tilfelle. Siden det ble utført 2 ultralydundersøkelser med 1 ukes mellomrom, antar jeg at dette ble gjort for å sjekke veksten i denne perioden, noe som bl.a. kan si noe om morkakefunksjonen. Iblant ser man at morkaken jobber litt redusert mot slutten og iblant velger man å avslutte svangerskapet fordi man antar at barnet får det bedre utenfor livmoren.
Du spør om hva din kone kan gjøre for å gi barnet optimale vekstvilkår. Hun har ikke lagt på seg mye i svangerskapet, så jeg vil nok anbefale henne å ta det med ro, spise bra, både mye, sunt og variert. Hun kan godt ta tran eller omega 3, noe som hevdes å bære bra for sirkulasjonen, også i morkaken. Hvis hun er i stor aktivitet, jobber ennå, trener, stresser med det ene eller andre, er det lurt nå mot slutten å legge lista lavere for hva man skal ha gjort. Denne perioden kaller vi jordmødre for rugeperioden, og det er ikke uten grunn. Nå må det prioriteres å ta det med ro, begrense fokuset til de nære ting og forberede seg til det som skal skje. Lykke til videre.
– Trine Endsjø, jordmor
Publisert: 2003.11.20 12:59
Siste 50 spørsmål og svar
- Abort
- Problemer med å bli gravid
- graviditet og antibiotika
- Søvnproblemer og graviditet
- Medikamenter og graviditet
- Svangerskap
- barnløs
- Uønsket barnløshet
- Eggløsningsslim?
- Tre barn på under tre år?
- Enslig barnløs
- Hei Trine
- graviditet og trening
- Graviditet
- gravid?
- Arvelig risiko?
- HJELP!
- cipramil og graviditet
- Oppkast og graviditet.
- Glukosamin ved graviditet
- Farskap
- Er Watergel farlig å bruke når man er gravdi?
- Ny graviditet etter morkakeløsning og sprekk i livmor
- Skadet endetarm etter fødsel?
- Smerter ved graviditet
- Gravid og virusinfeksjon
- gravid med menstruasjon
- Mexico og gravid i uke 15 og 16
- Frykt for skade etter raseriutbrudd
- Spontanabort?
- hår
- Avsluttet nuvaring
- Gravid, lavt blodtrykk og lav bloprosent.
- Epidural og svekket rier
- Er jeg gravid eller er jeg ikke?
- graviditet og urinveisinfeksjon
- NorLevo, ubeskyttet sex og graviditet
- Hormonverdier - ufrivillig barnløs
- Trygt?
- Fare for for tidlig fødsel?
- slutte med p-piller etter samleie
- alkoholvaner og planlegging av graviditet
- Abort? Trenger svar fort,
- Reise til Bejing og toxoplasmose
- Kvalm,gravid?