Spør legen: Kan jeg sole meg?-10 dager igjen til termin!

Kan jeg sole meg?-10 dager igjen til termin!

Hei!

Har 10 dager igjen til termin. Er i kjempegod form og skal nå bare kose meg hjemme til det store skal skje. Av ulike grunner har jeg ikke solt meg i år, men i dag, så kom lysten til å få litt farge. Satte meg ute med en god bok og med bar mage... (Og selvfölgelig godt med solfaktor).

Mitt spörsmål til deg/dere er: Kan jeg ved å sitte ute i solen og varmen skade barnet mitt?? Bör jeg unngå å sole meg? Legge noe over magen??

Nå finner jeg ikke roen, så takk for et svar.

–ikke undertegnet

Trine Endsjø, jordmor svarer:

Det er ingen ting i veien for at du kan sole deg i finværet. Håper solen ikke har forsvunnet i løpet av de dagene som har gått siden du skrev ditt innlegg. Barnet har det trygt og godt i fostervannet som omgir den i magen. Husk at fostervannet har en temperatur på 37 grader og for at denne skal øke, må det adskillig mer varme til enn det som solen klarer å varme opp. Når de gjelder soling i svangerskapet, er det største problemet at den gravide er mer følsom for høye temperaturer og føler raskere ubehag i sterk solvarme. Det er også store sjanser for å få pigmentflekker i svangerskapet, noe som ikke er farlig, men som kan oppleves litt skjemmende, spes. i ansiktet. Dette går imidlertid tilbake før neste solsesong. Det er lurt å være raus med solfaktoren. Ellers vil jeg anbefale deg å drikke rikelig i sola, ha gjerne en kald klut e.l. som du iblant legger på magen for å kjøle deg ned litt. Hvis du har muligheten for å dyppe deg litt i sjøen e.l., så anbefaler jeg det. Det er ingen grunn til at du ikke skal kunne bade i sjøen så lenge det ikke er mistanke om fostervannslekkasje. Hvis slimproppen har gått, bør du også være litt forsiktig, kanskje lurest å holde seg til vassing. Ønsker deg til lykke med fødselen. Beklager at det tok så lang tid før du fikk svar, men i innkjøringsfasen av det nye systemet her på forumet, har det vært litt kluss i systemet.

– Trine Endsjø, jordmor

Publisert: 2002.07.18 10:52