Spør legen: gravid på reisefot

gravid på reisefot

Jeg skal på jobbreise til Sør-Afrika og vil være i 13.-14. graviditetsuke. Jeg vi bo i svært 'ordentlige' forhold i et område der det ikke er nødvendig å ta malariatabletter på denne tiden av året. Det er naturligvis en lang flyreise - rundt 12 timer, men jeg er veldig innstilt på å reise og er overbevist om at verken fosteret eller jeg vil ta noen skade av en slik reise. Hva mener dere om å reise? Er det eventuelt spesielle forhåndsregler man bør ta?

–little mama

Trine Endsjø, jordmor svarer:

Det viktigste å huske på når du er i utlandet, spes. i et så fremmedartet land som f.eks. Sør-Afrika, er at du må ta strenge hygieniske forholdsregler, både når det gjelder mat og håndhygiene. Skulle du mot formodning få en infeksjon utenlands må man belage seg på sykehusinnleggelse og det er absolutt ikke alle land som har det helsevesenet som vi har, spes. med tanke på hygienisk standard. Det er også viktig at du under den lange flyturen tar hensyn til en viss økt fare for blodpropp (noe alle gravide er utsatt for) og bevege deg regelmessig, minst en gang i timen. Hadde du vært langt ut i svangerskapet, ville jeg nok anbefalt deg å revurdere hvorvidt det er så lurt å reise så langt. Dette får du uansett vurdere selv. Du kan f.eks. forhøre deg på helsestasjonen der du bor om de har opplysninger om forholdsregler knyttet spes. til Sør-Afrika.

– Trine Endsjø, jordmor

Publisert: 2002.04.10 15:22