Spør legen: Stoppe å amme
Stoppe å amme
har vel egentlig et luksusproblem, men det er altså et problem. Fikk en datter for en uke siden og har allerede så mye melk at hun ikke klarer å ta puppen, og det er også umulig å få pumpet brystene. Jeg lekker som ei sil, og det resulterer i at jeg ikke kan gå ut blandt folk. Går med brettede vaskekluter i bh'en - eller med et stort badehåndkle... Minst 5 badehåndklær blir søkk våte hver dag. Dette er uholdbart, og jeg har bestemt meg for å gå over til morsmelkerstatning.
Hvordan gjør jeg dette greiest for meg selv? Har et enormt brystspreng allerede... finnes det andre muligheter enn bare å ikke amme mer?
Takknemlig for svar!
–mea
Elisabeth Tufte, helsesøster svarer:
Kjære mea.
Det er nok mange som kunne misunne deg ditt problem, men slik som du beskriver det høres det ut som om det er ganske overveldende med all denne melken for deg. Du kan ikke bare brått slutte. Da kan du få tilstoppede melkeganger og brystbetennelse. Det anbefales heller ikke å bruke tabletter pga rapportering om store bivirkninger. Dessuten så må du i alle tilfelle få melket ut melken på en eller annen måte. Melkeproduksjonen handler om tilbud og etterspørsel, men i begynnelsen er den hormonelt drevet og da kan det for noen bli for mye av det gode. Brystet må jo tømmes og da hadde det jo vært fint om du kan bruke barnet ditt til dette. Håndmelk litt melk ut først slik at det klarer å ta tak. Amme på et bryst til hvert måltid. Om du ikke får kuler eller tilstoppede melkeganger så behøver du ikke tømme brystet. Det brystet du ikke ammer på, håndmelker du litt for å lette trykket. Gradvis burde melkeproduksjonen reduseres når brystet ikke tømmes fordi da får brystet beskjed om å produsere mindre. Klarer du ikke å amme så pump ut litt melk feks hver tredje time. Når du merker at det reduseres så la det gå lengre og lengre mellom tømmingene/ammingene. Du må antagelig regne med flere uker før produksjonen opphører. Det kan jo også hende at du syns det er ok å amme når du kommer ned på et akseptabelt nivå. Du skriver at barnet ikke klarer å ta brystet og du klarer ikke å pumpe. Dette burde du få hjelp til på sykehuset der du fødte eller på helsestasjonen.
Når det gjelder lekasje så er dette ganske normalt og pleier å gradvis avta etterhvert.
– Elisabeth Tufte, helsesøster
Publisert: 2004.07.29 10:21