Spør legen: alkohol og amming

alkohol og amming

Leste i et hefte jeg fikk på helsestasjonen,at det var ingen vits i å pumpe ut melka etter alkoholinntak,siden alkoholinnholdet i melka hele tiden gjenspeilte promillen i blodet.Det beste var å utsette amminga til,det ikke var noe promille i blodet lenger. Hva det betyr i praksis ,vet jegikke,så jeg kan ikke vite om det er greit å ta seg en pils,eller om det er bedre med et glass rødvin i steden.

Siden jeg ikke vet hva som er rett vil jeg helst la være.

Noen påstår også,at det er helt ufarlig ådrikke alkohol mens man ammer.At det var det var større sjanse for at barnet ble utsatt for en uaktsom handlig i fylla,enn at barnet fikk direkte skade via melka.som følge av mors alkoholinntak.Hørte det på radio for m\noen år siden,da en lege uttalte seg.

Noen med erfaring?

–vyvy

Elisabeth Tufte, helsesøster svarer:

Kjære vyvy. Vedrørende alkohol inntak og amming så er det viktig informasjon om barnet er nyfødt, blir fullammet eller feks 1 år og ammes en gang i døgnet. I spedbarnsperioden er også barnets organer mer umodne. Vedrørende alkoholens virkning på barnet er det på det nåværende tidspunkt ikke gode nok studier tilgjengelig som sier hvor mye som er skadelig og hvilke skader.

– Elisabeth Tufte, helsesøster

Publisert: 2002.03.26 19:59