Spør legen: Intens hoste og kløe i og utenfor hals
Intens hoste og kløe i og utenfor hals
Jeg er desperat etter hjelp for min hoste, og den intense kløen som øker i halsen, under haka og t.o.m i ørene når jeg har hostet. Det føles som om pusterøret er hovent. Det er tungt å puste. Jeg hoster opp slim med metallsmak. Jeg hoster nå så mye at jeg i tillegg får halsbrann når jeg legger meg. Vinterlufta ute er ille. Etter bare 15 minutter normal gange hostet jeg så mye at jeg fikk en puls på 142! Og jeg skalv i timer etterpå. Dessverre blir pollensesongen enda verre.
Jeg har tatt allergitest, som var negativ. Jeg har allikevel fått allergitabeletter (Aerius) og inhalator (Ventoline). Antagelig for "astma", selv om en pustetest for noen år siden ikke ga positiv test på det. Medisinen har hjulpet, men det ser ikke ut til å gi så mye hjelp nå. Jeg tok blodprøver hos legen for en uke siden, og fikk bare svar om lavt jerninnhold, og for høyt B12-innhold. Men noe må vel kunne gjøres?! Jeg klarer jo ingenting slik det er nå - hverken å gå ut eller å sove.
Jeg tar urteprodukter for å få sove, men kan dette istedet forverre plagene? Håper på gode råd!!
–mchey
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege svarer:
Lange hosteperioder om vinteren skyldes ganske ofte mycoplasma, lungeklamydia eller kikhoste. Dette kan vare i ukesvis, og hosten kan være slik at det ender opp med brekinger. Vanlige blodprøver "slår vanligvis ikke ut", men ser man etter serologiske/immunologiske spor, kan man finne nettopp dette.
Hvordan kan man så finne ut hva som foreligger? Det kan være helt karakteristiske funn over lungene når legen bruker stetoskopet, og som nevnt kan selve sykehistorien være grei nok for å starte antibiotikabehandling.
Men lengevarende hoste skal man ta alvorlig, og selv om legen ikke fant noe i første omgang så gå en gang til. Er man svært i tvil bør det også gjøres lungerøntgen-undersøkelse. Lykke til.
– Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege
Publisert: 2008.02.10 20:43