Spør legen: KOLS og og egenproduksjon av kortisol
KOLS og og egenproduksjon av kortisol
Jeg har alvorlig KOLS og kun 30% lungekapasitet igjen. Jeg har, eller er kolonisert med bakterier i Lungene. Har tatt flere prednisolon-kurer over tid slik at min naturlige kortisolproduksjon er nesten lik null. Jeg har også brukt Flutide 500mg over lang tid, men nå bruker jeg Sumbicort 12/400 og 250 Flutide 2 ganger daglig. Bruker også 10mg Prednisolon om morgenen.
Det er så vanskelig med og få svar fra legen her i Brasil hvor jeg bor, og han sier inhalert kortikort ikke forstyrrer binyrebarken eller hypofysen med gjenopptagelse av kortisolproduksjonen min, men jeg er uenig i dette.
Mitt spørsmål er hvordan skal jeg få kortisolproduksjonen min i gang igjen. Det er hypofysen som ikke produserer AHTC. Jeg har tatt flere prover, og den varierer ettersom jeg tar Prednisolon. Hva tåles av Prednisolon og inhalert kortisol for at det ikke skal forstyrre gjenopptakelse av min egen kortisolproduksjon, og hvor lang tid kan det forventes før jeg har min produksjon i gang igjen?
–pahansen
Thor-Øistein Endsjø, barnelege svarer:
For meg høres det ut som du er helt avhengig av å bruke både inhalasjonskortison og prednisolon for at du skal greie deg i det daglige. Den mengden kortison du inhalerer ved å bruke Flutide og Symbicort burde ikke alene virke inn pä egenproduksjonen av kortison fra binyrebarken. Når du så må bruke Prednisolon i tillegg blir det verre.
Er man ikke frisk nok til å kunne trappe ned Prednisolon - f.eks. 2,5 mg i døgnet - vil nok situasjonen for binyrebarken være uendret. Er den "ytre" situasjonen fastlåst, eller kan f.eks. klimaendring være en mulighet? Jeg forstär deg dithen at du bor i Brasil. Hva med en second opinion hos en lungelege i Norge hvis du er pä besøk her?
– Thor-Øistein Endsjø, barnelege
Publisert: 2007.08.31 10:01